به گزارش خبر گزاری مهر؛ نفیسه عبدالهی: میگویند زمانی که امیر کبیر با سفیر کبیر بریتانیا در تهران دست میداد به طنز به او گفت یک دستتان در دست من است و دست دیگرتان به وسعت ممالک محروسه ایران در حال گردش و چرخش است.
زمانی که گفته شد در پاییز سال گذشته جنگ ترکیبی رخ داده و دهها کشور در این جنگ نقش داشتند قطعاً طراحی آن با اتاق فکری در آمریکا بوده و نمیتوان از این موضوع به سهولت گذشت که آمریکاییها هیچگاه دوست وفادار برای هیچکس نیستند. «منافع»، دوست همیشگی آنان است و برای آن دست به هر کاری میزنند حال چه به ظاهر لبخند زده عکس بگیرند و دست بدهند و چه همزمان پشت سر در اتاقهای فکر به دنبال توطئه آفرینی علیه این کشورها تا آنها را زمین زده و یا دست کم امتیازات بیشتری از آنها مطالبه کنند.
دنیای امروز همین است، دنیای میدان و دیپلماسی، دنیای لبخندهای ظاهری و خیانتها در پشت سر. آن کشوری ماندگار است که بتواند همزمان با حفظ دیپلماسی و قواعد بینالمللی بر تمام توطئهها غلبه کند.
حال سندی چند صفحهای نیز دستهای پنهان آمریکاییها را در ناآرامیهای سال گذشته هویدا میکند همان موضوعی که در دهههای گذشته از ۲۸ مرداد که سالگرد آن کمی مانده تا امروز ادامه دارد.
طبق اسناد جدیدی که به دست روزنامه تهران تایمز از مجموعه گروه رسانهای مهر رسیده است که دربردارنده طرح و پلن وزارت خارجه آمریکا برای راه اندازی با اغتشاشات پاییز گذشته در ایران است. در این سند، که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نقش ویژهای در تهیه و تدارک آن در لحاظ اطلاعاتی داشته است، به کاخ سفید راهبردهایی را برای حمایت از آشوبهای ایران پیشنهاد داده است.
این پلن که در بحبوحه اغتشاشات ایران و در اوایل آذرماه توسط وزارت خارجه آمریکا به کاخ سفید پیشنهاد توقف مذاکرات برجامی را داد چرا که آنرا دارای تأثیر مخرب بر هر تلاش ایالات متحده و متحدان در حمایت از اغتشاشگران میداند.
این سند پرده از نقش آمریکا در اغتشاشات گذشته بر میدارد همچنانکه در بیانیه وزارت اطلاعات ایران در آبان ۱۴۰۱ اشاره شده بود: بر اساس اطلاعات موجود، محرز شده است که زمینهسازی، مقدمهچینی و نیز بخش مهمی از عملّیات اجرایی آشوبهای اخیر توسط سرویسهای جاسوسی بیگانه در قالب بستهای طراحی و به واسطه برخی گروهها و شبکههای مرتبط با آنها به روشهای مختلف درون کشور پیادهسازی شده است؛ از سوی دیگر واقعیت مهم دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه این سرویسها در عملّیات اخیر خود تلاش کردهاند از بسترها و زمینههای برخی نارضایتیهای موجود در جامعه سو استفاده کرده و حتیالمقدور پروژههای اطلاعاتی خود را بر سوءاستفاده از این بسترها و زمینهها استوار سازند.
همچنین در این اطلاعیه آمده است: رصدهای دقیق و مستمر اطلاعاتی در بیش از یکسال گذشته، همچنین مستندات موجود از مقطع اغتشاشات اخیر و نیز اطلاعات به دست آمده از سناریوهای دشمن برای مقطع پسا بحران، مصادیق فراوان و استنادات غیرقابل انکاری از نقشآفرینی همه جانبهی رژیم تروریستی آمریکا در طراحی، اجرا و استمرار غائلهی مذکور دارد. بنابراین تمرکز مبنایی بیانیهی حاضر بر نقش رژیم مافیایی آمریکا، همپیمانان و پیاده نظامشان در اغتشاشات اخیر کشور، در سه مقطعِ پیش، حین و پسا آشوبهای کشورمان میباشد.
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز دوشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۲) گفت: در شهریور با اغتشاشات مواجه شدیم، در تاریخ کشوری را سراغ دارید که ۵۰ هزار نفر را از کشوری دیگر بردارند و به کشوری دیگر ببرند و پول هتل و غذای آنها را بدهند تا علیه آن کشور اغتشاش کنند؟ کشورهای غربی تمام خوانندههای دنیا را جمع کردند و با چندین میلیون دنبال کننده، علیه جمهوری اسلامی همخوانی کردند.
وی افزود: آمریکاییها یک جا ۵۰ و جای دیگر ۳۵۰ میلیون دلار برای تقابل رسانهای با ایران هزینه کردند ولی دولت سیزدهم با آرامش و قوت شرایط را کنترل کرد. آخرین هجمه آنها این بود که تمام رسانههایی که برای به خیابان آوردن مردم در ایام اغتشاشات بسیج کردند ولی توفیق نیافتند را روی ارز تجمیع کردند. دشمنان کمر همت را بسته بودند تا نرخ ارز را به ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان برسانند.
بخشیهایی از این سند راهبردی آمریکا برای حمایت از آشوبگران و روشن نگه داشتن شعله اعتراضات در ایران را مرور میکنیم:
اقدامات مبنایی برای اجرا در شورای امنیت ملی
۱- گروه کوچکی از معاونین باید روزانه یک بار (با مجوز ارتباط تصویری امن) برای ارزیابی اطلاعات جاری و در صورت لزوم برای تعدیل خط مشیها تشکیل جلسه دهد؛ تحرکات اعتراضی و اقدامات رژیم (ایران) به سرعت در حال پیش روی است.
۲- مشاور امنیت ملی باید درخواست نماید که جلسه توجیهی روزانه رئیس جمهور، هرروز صبح گزارش روزآمدی از وضعیت اعتراضات را شامل شود.
۳- همه وزارتخانهها و آژانسها موظف به تحلیل ظرفیتهای داخلی شوند. چه فناوری اکنون در دولت به ویژه در وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی وجود دارد تا برای معترضان پشتیبانی فنی ارائه کنند. این مورد شامل مفاد اینترنت ماهوارهای نیز میگردد.
۴- شورای امنیت ملی باید به هر میزان که به مجوزهای جدید برای حمایت از تأمین کالا و فناوری از راههای پنهان به مردم ایران نیاز است، فوراً گزینههایی را برای ملاحظه رئیس جمهور آماده کند.
استفاده از ظرفیتهای اخبار و اطلاعات برای حمایت از معترضان
در ادامه این سند آمده است، از آنجا که معترضان در حال مبارزه با ماشین مجهز سرکوب هستند، دولت و شرکایش احتمالاً تاکنون از طریق (شنود) سیگنالی و تصویری اطلاعاتی در اختیار داشته باشند که در صورت عدم وجود و یا به حداقل رساندن خطر افشای منابع و روشها، میتوان آنها را از طریق معاندین ایرانی با معترضان به اشتراک گذاشت. خصوصاً اگر پایگاههای بسیج، سپاه، نیروی انتظامی و مقررات فرماندهی موضوع رصد باشند، اخبار و اطلاعات مربوط به اعزام نیروها از این مواضع میتواند برای معترضان ایرانی مفید فایده واقع شود.
به کارگیری برخی قابلیتهای سایبری در راستای حمایت از معترضان
ایالات متحده و بسیاری از شرکای بین المللیاش قابلیتهای سایبری قابل توجهی دارند که میتوانند برای کمک رسانی به معترضان استفاده شود. علاوه بر به کارگیری آن برای قرار دادن سامانههای فرماندهی و کنترل تهران از خارج از کشور، دولت میتواند به معترضان در تلاششان برای انتقال از یک قدرت خیابانی (تسخیر خیابان) به یک قدرت ضربهای کمک کند. در حال حاضر معترضان با چالشهایی برای حفظ یک جنبش گاز انبری بر ضد رژیم مواجه هستند.
حمایت از اعتصابات کاری
اعتصابات کاری در حال حاضر در مؤسسات آموزشی سراسر ایران در جریان است و به آرامی به سمت بخش خدماتی پیش میرود. کارکنان بخشهای راهبردی، مانند بخش انرژی، اکنون تهدید به اعتصاب مینمایند. اخلال در عملیات این بخشهای راهبردی میتواند روحیه کارکنان که به شدت نیازمند افزایش است را تقویت و رژیم را تهدید کند.
حمایت عمومی از مردم ایران
هرچه مقامات آمریکایی اسامی قربانیان سرکوب رژیم را بیش از پیش ذکر میکنند، نه فقط «مهسا امینی»، بلکه هنرمندان دستگیر شدهای مانند «شروین حاجی پور» و فوتبالیستهای سابق دستگیر شده مانند «حسین ماهینی»، مردم ایران بیشتر متوجه میشوند که وضعیت اسفبار آنها نادیده گرفته نشده یا فراموش نشده است.
فعال سازی دور زدن سانسور
همچنین در این سند از تلاشها برای دسترسی مردم ایران به اینترنت بدون سانسور از طریق ماهواره نیز اشاره شده است.
برای افزایش تولید پایانههای استارلینک (Terminal)، یک صندوق اینترنت آزاد ایران (Iran free Internet Fund) یا نهادی با نام مشابه باید تحت نظارت نهادهای دولتی – خصوصی ایجاد شود تا حمایت مالی از استارلینک برای برنامههای خرید ویژه ایران را ارائه دهد.
تحریمها و اقدامات اقتصادی
در ادامه این سند آمده است، دولت به طور قابل توجهی میتواند استفاده از تحریمهای حقوق بشری و ضد رژیم ایران را گسترش دهد. در پی تحریم اخیر گشت ارشاد ایران و فرماندهان انتظامی منتخب که امکان سرکوب جمهوری اسلامی را فراهم نمودند، دولت میتواند یک هجمه تحریمی انبوه را آغاز نماید.
این مجازاتها با هدف نام بردن، بی آبرویی و مجازات ستمگران بر مردم ایران، میتوانند خودسران، نیروی انتظامی، بسیج یا حتی فرماندهان نواحی یا استانی سپاه را هدف قرار دهند.
این اقدام همچنین میتواند اعمال تحریمها بر ضد استانداران، فرمانداران و تعدادی از مقامات سیاسی و قضائی حامی سرکوب در سطوح منطقهای و ملی را محک بزند.
اعمال تحریمها با هدف مسئولان ارشد ایران
به طور خاص، تحریمها را میتوان با هدف رهبر معظم ایران «علی خامنهای» و رئیس جمهور «ابراهیم رئیسی» افزایش داد. این دو نفر در حال حاضر نه برای جرایم مرتبط با حقوق بشر اما در فهرست سیاه وزارت خزانه داری قرار دارند. به عنوان مثال دولت میتواند با متممی دستور اجرایی ۱۳۸۷۶ را به منظور ادغام تحریمهای حقوق بشری در آن رژیم تحریمی خاص اصلاح کند.
دولت همچنین باید اعمال تحریم بر ضد منتخبی از شرکتهای مخابراتی و فناوری اطلاعات و ساختار مدیریتیشان را بررسی کند، چه این شرکتها توابع دولت مانند سازمان فناوری اطلاعات ایران باشند و چه نوآفرین (استارت آپ) تحت حمایت دولت مانند «ابر آروان» باشد.
ایجاد صندوق حمایتی
دولت صندوقی را برای حمایت از جنبش اعتراضی ایران ایجاد نماید. این صندوق باید از مجازات و اقدامات مصادرهای قبلی داراییهای مربوط به ایران، مشابه آنچه برای حمایت از جنبش همبستگی لهستان در طول جنگ سرد انجام شد استفاده نماید. این صندوق میتواند حامی تلاش کارکنان ایرانی برای شرکت در اعتصابها به منظور شکستن اراده و توان مالی رژیم برای استمرار پرداخت حقوق به نیروهای امنیتی برای سرکوب هموطنان شأن باشد. همچنین این صندوق میتواند از خانواده زندانیان سیاسی و افرادی که نان آور خود را در اعتراضات فعلی یا گذشته از دست دادهاند، حمایت مالی به عمل آورد.
تلاش برای انزوای سیاسی ایران
در نهایت دولت میتواند با وارد آوردن فشار برای حذف یا محکومیت جمهوری اسلامی از سازمانهای بین المللی و در عین حال فشار بر متحدان برای قطع یا کاهش روابط دیپلماتیک دوجانبه اقدام به انزوای سیاسی جمهوری اسلامی نماید.
در چهار دهه گذشته دفعات انگشت شماری بوده که کشورهای اروپایی سفرای خود را از تهران فراخواندهاند، از این رو مجموعه تظاهراتها، بیانیهها و موارد دیگر از سوی متحدان آمریکا از سوی جمهوری اسلامی مورد استقبال است اما میتوان اقدامات بیشتری انجام داد.
۱- باید همه هیأتهای نمایندگی ایالات متحده توجیه شده تا هنگام سخنرانی نماینده ایران از جلسه خارج شوند.
۲- هیچ دلیلی وجود ندارد پس از قتل وحشیانه مهسا امینی و همچنین بسیاری از زنان جوان شجاع دیگر در تظاهرات مانند حدیث نجفی ۲۳ ساله که در شبکههای اجتماعی تأثیرگذار بود، به ایران اجازه داده شود بدون هیچ هزینهای کرسی خود را در کمیسیون ۴۵ عضوی وضعیت زنان در سازمان ملل که در بهار امسال به دست آورد را حفظ کند. رژیمی که با زنان مانند جمهوری اسلامی سزاوار رفتار میکند اصلاً سزاوار هیچ نهاد مشابهی نیست.
۳- قطعنامههای محکومیت باید در هر سازمان بین المللی مربوط به ایران ارائه شود.