بخشی از کتاب رئیس جمهور سابق امریکا با عنوان سرزمین موعود

بخشی از کتاب رئیس جمهور سابق امریکا با عنوان سرزمین موعود/ روایت اوباما از انقلاب اسلامی ایران

🔹باراک اوباما: شاه بی‌سروصدا از کشور فرار کرد و مدت کوتاهی برای مداوا در آمریکا بستری شد. اخبار شبانه آمریکا پر از تصاویر آیت‌الله خمینی با ریش سفید و چشمان نافذ یک پیامبر بود که در بازگشتی پیروزمندانه از تبعید، در برابر دریای طرفدارانش، از هواپیما خارج می‌شد.

🔹آن زمان هفده‌ساله بودم، هنوز دبیرستان می‌رفتم و تازه در آستانه کسب آگاهی سیاسی بودم. فقط به طور مبهم جزئیات اتفاقات بعدی را متوجه شدم. این‌که خمینی چگونه جای پای خود را به عنوان رهبر عالی محکم کرد و همپیمانان سابق سکولار را به حاشیه راند؛ چگونه نیروی شبه‌نظامی سپاه پاسداران را تشکیل داد تا هر کسی را که رژیم جدید را به چالش بکشد، در هم بکوبد؛ و چگونه از ماجرای حمله دانشجویانِ افراطی به سفارت آمریکا و گروگان‌گیری آمریکایی‌ها برای کمک به تقویت انقلاب و تحقیر قدرتمندترین کشور جهان استفاده کرد.

🔹سوگند خمینی درباره محو اسرائیل از روی نقشه که در حمایتِ سپاه از نیروهای نیابتی مسلح مانند شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله در لبنان و شاخه نظامی گروه مقاومت فلسطین، حماس، آشکار است رژیم ایران را به بزرگ‌ترین تهدید امنیتی اسرائیل تبدیل کرد.

🔹اما اگر بگویم که سی سال بعد از آن انقلاب، پیامدهای ناشی از آن رویدادها هنوز هم چشم‌انداز ژئوپلتیک دوران ریاست‌جمهوری من را شکل می‌داد، اغراق نکرده‌ام.

🎙پایگاه‌خبری ســــلام‌کمیجـــان 🆔 @SalamKomijan

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =