به گزارش سلام کمیجان؛ راهآهن همدان سنندج که عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال پیش آغاز شد و تا قبل از دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در طول دو ساله دولت سیزدهم به مرحله نهایی رسید و دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور به حرکت درآمد.
طول مسیر ریلی همدان – سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر میرسد. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار میرود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهرهبرداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیشبینی میشود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف ۲ ماه آتی سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.
بر اساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیشبینی شده برای ۶۰۰ هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقهای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
در فاز دوم بهرهبرداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیشبینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.
خط ریلی سنندج – همدان به باشماق می رسد، برای این خط ریلی ۱۵۱ کیلومتر طول مسیری است که ساخته شده. بخشهای این ایستگاه ۵۰ هکتار است.
انشاالله بتوانیم طراحی خط ریلی سنندج – باشماق را آغاز کنیم و خط ریلی سنندج – همدان به مسیر ترانزیت جهانی متصل شود.
طی چند ماه آینده، استان کردستان از لحاظ گازرسانی جزو استانهای سبز اعلام خواهد شد.
انتهای پیام/