به گزارش سلام کمیجان: گزیده ای از سخنان حجت الاسلام والمسلمین میرباقری درخصوص زیارت واربعین : مصلح سیدالشهداست اصلاح فداکاری در مقیاس عاشورا میخواهد
یک جنگ تمام عیار بین مکارم و رذائل اخلاقی حضرت شکل دادند بدون اینکه دنبال دولت مستاجل باشند یک تحول عمیق در جامعه بشری در مقیاس امت سازی منتهی میشود به زیارت و دو باب و مدخل برای ورود به فضای عاشورایی است که حضرت برپا کردند فضای نور و فضایی که همه حقیقت در آنجا تجلی ظهور پیدا کرده است لذا
زیارت حرکتی است به سمت امام در مقیاس فردی و اجتماعی و یک امت زیارت تجمع ارواح حول امام علیه السلام است هجرت قلوب به سوی امام علیه السلام است تجدید عهد با امام علیه السلام است هجرت از حجب ظلمانی تاریخی و عصری است حجابی که در مقیاس پرده انداختن در حقیقت ولایت است زیارت هجرت به سوی امام و عقول از این حجاب ظلمانی و به وادی ولایت امام هست و محور امت سازی هست در تاریخ از نظر تاریخی و تجربی هم روشن هست
یکی از حقایقی که حول اهل بیت به خصوص حول عاشورا شکل گرفته است
شکلگیری زیارت است زیارت تجدید عهد با امام، هجرت به سمت امام هست زیارت سیدالشهدا ثواب رکاب نبی اکرم است در بعضی زیارت ثواب انفاق بی حد در راه خداست هزاران حج است از یک حج تا ۷۰ هزار و بیشتر این آثار این حج است حج فرار الی الله است ففرو الی الله الی الحج فرار
فرار دولت ضلال ازائمه جور بت پرستی از تمدن مادی از تمدنی که تواغیت به پا کردند که سراسرش ظلماتون بعضها فوق بعض است به سمت خداوند متعال با حج مقایسه میشود
زیارت امام با با بیشترین چیزی که مقایسه شده با حج است از ۱ تا ۷۰ هزار، زیارت امام به لقاء الله فوق عرشه ی ختم میشود. کجای حج این برکات درش هست یک امت سازی آنهایی که دنبال انبیا حرکت کردند با بیش از دنیا مانوس شدندو در طرح خداوند زندگی کنند باید حول امام جمع بشوند، تجمع حول امام بسازند این حرفی که گفته میشود هم صحیح است هم باطل که جامعه برای ارضای نیازهای مادی شکل میگیرد تجمع نفوذ هست برای آنکه نیازهای مادی خودشان را تامین کنند مسکن خوراک پوشاک امنیت ازحوادث طبیعی و غیر غلط ایجاد بکنند
این هم درست است هم غلط است در تمدنهای مادی مقیاسش همین است ولی در تمدن الهی تجمع برای پرستش خدای متعال هست همه ی تمدنها تجمع حول ائمهای است برای پرستش یا یا حول الائمه هست برای دنیا پرستی یا حول ائمه حق هست برای خداپرستی قابل مقایسه نیست.
ولی ببینید چطور برای توسعه ی صنعت توریسم انقدر به عنوان یک صنعت استراتژیک تکیه میکنند چرا فقط خیال می کنید منافع برای اقتصادی؟ نیست برای انتقال فرهنگ است انتقال فرهنگ مبداانقلاب اجتماعی می شود، آنها ازطریق مسافرت به کشورهای اروپایی دنیای شرق را تسخیر کردند…گردشگری اگر گردشگری به سمت تمدن مادی باشد رغبت به آن تمدن ایجاد میکند انتقال فرهنگ میدهد بستر تحولات اجتماعی
و سیر به طرف تمدن مادی میشود، آنها برای گسترش توریسم امکاناتی ایجاد میکنند بسترهایی فراهم میکنند شهرهای توریستی و گردشگری درست میکنند دیدهاید گاهی شهرهای بازی درست میکنندکه سه روز از این در میرود تا از آن در بیاید بیرون طول میکشد مست دنیا میشود میآید بیرون،عالم عوض میشود، دیگر وقتی در آن شهر ها می روی می آیی بیرون داخل آن شهر ها میشوند می آیند شهوت پشت شهوت، بیرون ترکیبی از دلهره و لذت و خوشی
این یک جور سفر است یک سفر هم دارید زیارت است این هم انتقال فرهنگ میدهد ولی فرهنگ یک تمدن دیگری راکه البته آن تمدن تمدن دیرپاتری از دوریابتری هم هست خیلی دنبال دولت مستاجل نباشید آنهایی که دنبال دولت مستاجل بودند امام حسین را در گودال قصرگاه محکوم به شکست میدانستندولی حضرت زینب فرمود اینجوری نمیماند عالم عوض میشود زیارت محور یک سفر معنوی همه جانبه است که امکانات حرکت به سمت امت واحده اسلامی در عصر ظهور را فراهم میکند این ثوابی که برای زیارت گفته شده یعنی همین به منزله انفاق است به منزله حج است
و یک جامعه مستشهد درست میکند که هم در سلوک فردیشان به مرزی میرسند که طالب شهادت میشوند مستشهدین بین یدیک آرزویشان این میشود که ان یرزقنی
طلب ثارک مع امام منصورزیارت عاشورا زیارت است دیگر آدم مستشهد مسازد، آدمی میسازد که آدم بصیرت پیدامیکند
زیارت عاشورا محتوایش چه است درک وسعت حادثه عاشورا بصیرت نسبت به جبهه تاریخی دشمن میفهمد آنچه که عاشورا را به پا کرده شمر نیست موضعگیری نسبت به این امت است، لعن
فلعن الله امتا تا برائت، برئت الیالله و الیکم منهم وسلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم الی یوم القیامه این خاصیت زیارت عاشوراستتا مقام وجاهت وقرب و معیت وثبات قدم و مقام محمود تا حیات طیبه اللهم اجعل محیای محیا محمد و المحمد یعنی تمامی
همین یک جمله را معنا کنم یعنی یعنی جامعهای که حول زیارت شکل میگیرد همه این جامعه تجلی امام است ارواحشان تجلی روح امام است حیاتشان حیات امام است موتشان موت امام است
تمدن دیگریست حالا اسم تمدن را رویش گذاشتنداز باب نبودن لفظ است، و الا حقیقت عصر ظهور عصر ظهور ۱یک واقعی فرا تمدنی است ربطی به تمدن ندارد
جلوهای از غیب عالم است کلمه غیب درش ظهور پیدا میکند زیارت
زیارت همه ارکان ایجاد یک امت برای حرکت به سوی عصر ظهور را داراست
در بین این زیارات اربعینی که ما میبینیم یک ویژگیهای مخصوص دارد یکی از ویژگیهاش من تلقیم این است که اولاً زیارت اسم شوقی شوقی است ثواب خاصی هم دارد نکته دوم اینکه در این زیارت یک تجلی خاصی از ضیافت امام در عصر ظهور محقق شده که این را شما
میبینید این سفر سفر سختی است کسانی که رفتهاند میدانند پیادهروی دارد سختی دارد جای استراحت ندارد غذایش هم غذای لذیذی نیست در خانههای خودمان ممکن است چه چیزی هست که او رامیرود دوباره میکشد خلقی هست که اونجاست غیر از آن ما را میکشد این خلق تجلی خلق امام حسین است تجلی ضیافت امام حسین است یک جلوه کوچک از ضیافت امام حسین در مردمی که مهمان دارند هیچ تجلی از عصر ظهور است در عصر ظهور همه
روابط مومنین تجلی حالات امام است
جانی ضیافت امام چه جور است دیگر ضیافت امام طعام علی حبه مسکیناو یتیما واسیرا، انما نطعم الله لوجه الله الی نطعم جزاا
به چه کسی به غیر مسلمان، کدوم لقمه؟ لقمه افطاری که سه روز غذا نخورده اند
بقیه اش شفائتشان در سوره ی اسرا آمده است رامی دانید دیگر
اینجوری است ضیافت امام، چشمه رامی جوشانددرجام ابرار میریزد آنها غرق در خوشی و لذتم به اندازه مقامشان شرابم ربهم شرابا طهورا آن ضیافت امام است، یک جلوهای از آن ضیافت امام که دربهشت و عصر ظهور اتفاق میافتد شما در زیارت اربعین میبینید و این اتفاق میافتد شما در زیارت اربعین میبینید و این است که، مشتاقها را جمع میکندبه نظر من نکته اول
حجت الاسلام والمسلمین میر باقری باشاره به اینکه زیارت اربعین چون ضد توسعه غرب است، شک نکنید، گردشگری به روال موجود توسعه غرب است بستر توسعه غربی است، ولی گسترش زیارت ضد توسعه غربی است، این هم در که در شهرهای زیارتی بساط گردشگری توسعه پیدا میکند من مشکوکم بهش یکی از یکی از لیدرهای دوران اصلاحات گفته بود شما چه میگویید اربعین ما اصلاحات کردیم سال گذشته چند میلیون فقط زیارت امامزادهها رفتند
پایان پیام/