این روزها موضوع تغییر در ساختار نظام آموزشی مطرح شده است. اینکه دوره پیش‌دبستانی اجباری شده و به ساختار اصلی طول تحصیلی متصل شود و دوره ابتدایی از ۶ سال به ۵ سال کاهش یابد.
اگر به سن ورود دانش‌آموزان به مدرسه در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مراجعه کنیم، با یک عدد روبه‌رو می‌شویم. در این بند آمده است: سن تعلیم و تربیت رسمی ۵ سالکی است اما سن افراد لازم‌التعلیم (لازم‌التربیه) طبق قانون مشخص می‌شود.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز اول اردیبهشت امسال(۱۴۰۴) در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها، گفت: «برای رسیدن به نظام آموزشی باکیفیت راهی جز اجباری شدن دورۀ پیش‌‎دبستانی وجود ندارد.»*
طرحی برای یک سال زودتر مدرسه رفتن
از سوی دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طرحی را مورد بررسی قرار داده است که در آن کودکان از ۵ سالگی پیش‌دبستانی را آغاز می‌کنند و یک سال زودتر وارد کلاس اول می‌شوند. البته طول دوره تحصیلی همان ۱۲ سال است.علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ۲۶ مرداد امسال در در خصوص این طرح گفت: «طرحی در مجلس در حال بررسی است که آموزش رسمی از ۵ سالگی آغاز شود و ۱۲ سال به طول انجامد.
در این طرح کودکان یک سال زودتر وارد فضای آموزش و پرورش می‌شوند و در نتیجه یک سال هم زودتر وارد بازار کار خواهند شد».وی با بیان اینکه ۵ سالگی بهترین سن آموزش‌های پیش دبستانی است و کیفیت آموزش را هم بالا می‌برد، افزود: «این طرح که با هدف ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت رسمی کشور پیش‌بینی شده است، در حال تصویب در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است زیرا مراحل بررسی این طرح به صورت کامل طی شده و ان‌شاءالله به زودی این طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی نهایی و تصویب قرار خواهد گرفت».
حمیدرضا شیخ‌الاسلام رئیس سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک که با طرح مجلس موافق است، در این خصوص گفت: «احتمالاً دوره ابتدایی ۵ساله می‌شود، دوره پیش‌دبستانی در بدو ورود قرار می‌گیرد و ۱۲ سال تحصیلی هم تغییری نمی‌کند».
* آموزش رسمی زودرس، ضد رشد طبیعی کودک است
امیرحسین پوربخشی کارشناس آموزش‌وپرورش به ارائه دلایلی برای مخالفت با این طرح پرداخت و گفت: کودک انسان است، نه پروژه اشتغال آینده؛ در خبرهای مرتبط، بارها تأکید شده که کودکان زودتر وارد آموزش شوند تا زودتر وارد بازار کار شوند! این یعنی نگاه سرمایه‌دارانه به آموزش «سرمایه‌گذاری برای بازده اقتصادی»، نه تربیت برای رشد انسانی. آموزش با هدف افزایش بهره‌وری بازار، اصالت کودک را زیر پا می‌گذارد.وی با بیان اینکه آموزش رسمی زودرس، ضد رشد طبیعی کودک است، ادامه داد: کودک پنج ساله هنوز در مرحله شکل‌گیری عاطفه، هویت و تخیل خلاق است.
ورود به آموزش رسمی، با ساختار کلاس، مشق و نمره، او را از مسیر رشد طبیعی خارج می‌کند و موجب اضطراب، انزوا و فرسودگی زودرس تحصیلی می‌شود.
* سند تحول چه می‌گوید
نکته جالب اینکه در فصل سوم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در بیانیه مأموریت آمده است: «این نهاد مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی‌های پایه زمینه دستیابی دانش‌آموزان در سنین لازم‌التعلیم طی ۱۲ پایه تحصیلی (۴ دوره ۳ساله) به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به‌صورت نظام‌مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختار کارآمد و اثربخش فراهم سازد.»
بر این اساس اگر قرار باشد که دوره پیش‌دبستانی اجباری و به نظام آموزشی اضافه شود باید دوره دبستان از ۵ سال آغاز شود.
  • نویسنده : عابدینی
  • منبع خبر : فارس