چرا پرونده ورود تراموا به پایتخت بسته شد؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران:

🔹طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، موضوع تراموا یا همان ای‌آر‌تی‌ها هزینه تمام‌شده بالاتری برای ما داشت و نیازمند زیرساخت‌های بیشتری بود. در مقابل، متروباس‌ها در دسترس‌تر بودند و امکان بومی‌سازی آنها وجود داشت بنابراین ترجیح داده شد از متروباس‌ها استفاده کنیم. از نظر اجرایی و عملیاتی نیز این مدل، مشابه ترامواهای چرخ لاستیکی عمل می‌کند.

 

🔹یکی از دلایل اصلی منتفی شدن اجرای تراموا، قیمت بالا، نیاز به سیستم‌های سیگنالینگ و همچنین موضوع تعمیر و نگهداری بود. تهران در حال حاضر آمادگی چنین زیرساخت‌هایی را ندارد؛ اگر در آینده شرایطی فراهم شود که تقاطع‌های هوشمند و سیستم‌های سیگنالینگ شهری تغییر کنند، می‌توان دوباره اجرای تراموا را در دستور کار قرار داد.

 

🔹از نظر ظرفیت، متروباس‌ها نسبت به ترامواهای ۴۲ متری ظرفیت کمتری دارند، اما با تنظیم سرفاصله‌ها می‌توان ظرفیت جابه‌جایی مسافر را افزایش داد و این کمبود را جبران کرد.