رسول اکرم(ص) : هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.

پدیده ی گورخوابی از نگاه انسان شناسی دکتر محمد عارف

نمایش خبر : 312 | تاریخ انتشار : 21 دی 1395

محمد عارف، انسان شناس فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سلام  کمیجان، در خصوص مساله و پدیده کارتن خوابی و گورخوابی گفت: پدیده گورخوابی و کارتن خوابی در گذشته هم وجود داشته و متعلق به امروز نیست، اما امروز نمود عینی پیدا کرده و توسط عکاس و گزارشگران پویای کشور مطرح شده است. اساسا پدیده ی گورخوابی از منظر انسان شناسی نمادین جای بسی تامل و مطالعات ژرف انگرانه دارد بنابراین نباید از آن به راحتی گذشت. این شکل از زندگی بدتر از خودکشی و اعتیاد و زندان و یا هر اقدام دیگری از سوی زندگان در یک جامعه ی انسانی است. گورخوابی نشان از دانش نمادین و رمزآگین انسانهایی ست که خود را زنده به گور کرده اند اما نه با خودکشی و اتمام ماجرا، بلکه با المانی از مرگ تدریجی افرادی تهیدست، ورشکسته ی اجتماعی و مطرود از همنشینی با جامعه ی بی تفاوت! کما اینکه برخی از همین گورخواب ها با ادبیاتی غنی تکلم می کنند و نشان می دهند که دون مایه نیستند.

البته در کشورهای دیگر هم مساله کارتن خوابی وجود دارد، اما در آن کشورها ثروت و مدنیت وجود ندارد که مدیران اجتماعی فرهنگی اش مورد بازخواست قرار بگیرند. این معضل برای ایران اسلامی خیلی شگفت و غیر قابل باور بنظر می رسد. کشوری که تمدن بشری ۷۰۰۰ ساله و نعمت های خدادادی و طبیعی و امکانات بسیاری از جمله دین مبین اسلام را دارد. برای ایران اسلامی بد است که برخی از مردمش اینقدر ناتوان باشند که به گور پناه ببرند. این  پدیده مناسبی برای کشور ما نیست.

 

پژوهشگر برتر دانشگاه های ایران افزود: کارتون خواب ها و گورخواب ها افرادی هستند که به هر نحوی از زندگی طرد شده اند. آنها به هر روی از خانواده و فامیل و جامعه ناامید شده اند، اما از مهر و یاری خدا هنوز ناامید نشده اند. این افراد با سپری کردن روزها و شب ها در پرتگاه ها و یا خوابیدن کنار دیوارها یا خوابیدن در اتوبوس ها به سر می برند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این افراد از سلسله ی هستی از جاده ی زندگی از قطار اقتصاد از واگن اجتماعی، از کوپه های خانوادگی و تخت های فردی پیاده شده اند، اما به هر دلیلی دیگر نتوانسته اند به آن قطار سوار بشوند. یکی از فقرها موجب استیصال آنها شده است چه بسا با کمترین حمایت می توانستند به زندگی و حرکت برگردند. این موضوع مهمی است که یا مسئولین توانایی دستگیری این افراد را نداشتند یا مردم نتوانسته اند دست آنها را بگیرند.

 

گورخوابی یکی از صداهایی ست که از ساز فقر در آمده است

 

نویسنده کتاب کمیجان سرزمین شگفت انگیز تات ها و مادها ادامه داد: علل اجتماعی و اقتصادی مختلفی سبب بروز شکاف در طبقات اجتماعی و ظهور پدیدهایی چون کارتن خوابی، گورخوابی و بی خانمانی می شود. گورخوابی یکی از صداهایی ست که از ساز فقر در آمده است. صداهای دیگری نیز در راه است ولیکن مدیران چهار بخش مهم کشور عزیز ایران از چهار منظر مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دیر یا زود باید منتظر شنیدن صداهای این سازها باشند.

 وی افزود: شاخص های موجود نشان می دهد که فشارهای اقتصادی، موجب ناتوانی افراد از برآورده کردن نیازهای زندگی، و سبب شکاف و وارد کردن زلزله هایی به نهاد خانواده ها می شود و دیوارهای زندگی را سست کرده است.

 دکتر محمد عارف صنعتی شدن، بی توجهی به مدنیت، تاریخ، فرهنگ، جامعه و خانواده، بی توجهی مدیران به نهاد خانواده، از بین رفتن آداب و رسوم و سنت های مردم از جمله کمک به همنوع را از مهم ترین دلایل بروز معضلات اجتماعی دانست و افزود: جاه طلبی و تجملگرایی خواه یا ناخواه فرهنگ و آداب و رسوم را کمرنگ می کند. در رسوم ما ایرانیان همواره کمک به همنوع وجود دارد اما متاسفانه این دستها این روزها برای کمک به دیگران از جیب ها بیرون نمی آید. تجملات، امکانات کاذب و ماشین ها نگاه بی رحمانه به خانواده ها دارند و اولین پتک بر بام خانواده ها توسط همین تجمل گرایی و ریتم تند زندگی می خورد و زندگی ها را ازبین می برد.

 

 عقیم سازی گورخواب ها، تفکری جاهلانه

وی با اشاره به راهکار مسئولان کشور در جهت عقیم سازی گورخواب ها گفت: این یک پانسمان سطحی است. برای مملکتی که سابقه تمدن چندین هزارساله دارد و بهترین دین را دارد. اقوام سی گانه با فرهنگ های مختلف در ایران زندگی می کنند که با یک دیگر ارتباطات صمیمی دارند، نباید عجولانه و بدون هیچ گونه تفکری تصمیم گیری شود. باید در این حوزه تخصص لازم وجود داشته باشد تا تصمیم گیری شتاب زده ای گرفته نشود. مساله را باید با دانش حل کرد نه با تخته پاک کن صورت مساله را پاک کرد. ایران کشور فقیری نیست پس نباید هیچ گدایی داشته باشد چه برسد به گورخوابی.

 

از بین بردن برگ های خشک شده درخت به معنی درمان قطعی بیماری آن درخت نیست

 

نامزد قلم طلایی بین المللی سینمای مقاومت بیان کرد: مسئولین کشور باید به فکر ۵۰ ساله آینده باشند، می گویند عقیم کنیم مثل این که برگ خشک شده درخت را بدون پیدا کردن دلایل خشک شدن آن از بین ببرند. از لحاظ علم انسان شناسی این تفکر، تفکری جاهلانه است باید ریشه های بیماری را بررسی ، تحلیل و درمان کرد. از بین بردن برگ های خشک شده درخت به معنی درمان قطعی بیماری آن درخت نیست. مسولین مربوطه باید پیش از وقوع هر حادثه ای با تدبیر و حسی مسولانه نسبت به فرزندان خود مطالعه و برنامه ریزی کنند و این موفقیت میسر نمی گردد  مگر با تخصص! بنظر من این معضلی سطحی نیست اما لاعلاج هم نیست.

 

در مرحله اول باید به دور از بازی های سیاسی، ریشه یابی کرد

 

وی تصریح کرد: بازی های سیاسی را نباید وارد این موضوعات اساسی کرد، کشور ما بهترین امکانات و نعمت های الهی فراوانی دارد باید امکانات کار و زندگی در اختیار این افراد قرار داد تا زندگی را بسازند.

این انسان شناس فرهنگی مطرح کرد: در کشورهای دیگر هم اگر مرد و زنی دچار این دست مشکلات شوند تلاش می شود که امکانات کار و زندگی برای آنها فراهم شود تا هیچ لحظه ای از چرخه ی هستی غافل نمانند و فرزندان این افراد و نسل های آینده با حمایت های مسئولان کمترین آسیب را از این ناحیه ببینند.

 

 نویسنده کتاب باران و بوران در ادامه بیان کرد: مسئولین باید مشکلات این مردم را پیدا کنند و آنها را شناسایی و ترمیم کرده که تک تک آنان بتوانند وارد زندگی معمولی شوند. تعداد جمعیت کشور آنچنان زیاد نیست که نتوانند از عهده این کار بر بیایند.

وی افزود: باید به این مسائل با دقت بیشتر نگریسته شود تا تصمیمات درستی برای زندگی بهتر این افراد و سایر مردم جامعه گرفته شود، عقیم سازی اصلا راه حل مناسبی برای این مشکلات نیست.

 عارف بیان کرد: هیچ مسئولی نباید بگوید که کشورهای دیگر هم وضع به همین شکل و روال است. قرآن مجید و ثروت بومی ملی ایران و انقلاب مبتنی بر دویست و چهل هزار شهید اجازه نمی دهد که کم کاری را در تطبیق با آسیبهای کشورهای نامسلمان و شهید نداده و بی ثروت ملی پوشش داد. آنها باید بدانند که به کانون گرم خانه ها، گورخواب ها و کارتون خواب ها توجه ویژه و اساسی تر داشته باشند، هم اکنون هم بسیاری از اتفاق ها در حال رخ دادن است اما کسی نمیداند و سال ها بعد متوجه این اتفاقات می شویم که پدیده های جدی تری شکل می گیرد و واحسرتا می ماند برای ما.

 

 این استاد دانشگاه مطرح کرد: مسئولین باید در تمام امور محوله ی خود، گذشته را بررسی کنند و نگاهشان به آینده باشد که بتوانند اکنون را خوب بسازند. متاسفانه انتشار اخبار مربوط به گورخوابی در دنیا تصور بدی از ایران اسلامی را ایجاد کرده است

وی در ادامه اظهار کرد: کشورهایی که خودشان سرشار از مشکلات هستند مثل ترکیه و عربستان با انشار تصاویر گورخوابی ایران افکار عمومی مردم جهان را نسبت به ایران و شیعه دچار تشویش و بدبینی عمیقی کرده اند. بنابراین تا ما فرصتی مناسب به دست آوریم و اذهان عمومی را تغییر دهیم زمان بسیاری می طلبد.

 دکتر عارف خاطرنشان کرد: دنیا باید ما را به مدنیت بپذیرد، چون هم دینمان عزیزترین دین است هم کشورمان بسیار غنی و دارا است هم مردممان با شعور و محبت هستند اما با رخ دادن این گونه اتفاقات و منتشر شدن تصاویر آن در شبکه های مختلف در داخل و خارج از کشور بیش از آنچه که فکر می کنیم آسیب دیده ایم. در دنیا باید اسلام به عنوان دین برتر و دینی مهربان منتشر شود اما با انشار تصاویر خیلی زمان می برد تا چهره ایرانی، شیعه بودن و مهربان بودن ما ترمیم شود.

انتهای پیام/ک

 

دیدگاه کاربران
عاالي. درود بر دكتر عارف عزيز
فرم ارسال دیدگاه
نام کامل :
پست الکترونیکی :
متن پیام :
کد امنیتی : تصویر كد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
منشور اخبار
salamup.ir
telegram
nashrkhabar.ir