رسول اکرم(ص) : هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.

ازدواج آسمانی دوفرشته زمینی/بانیم نگاهی به شبهه مطروحه

نمایش خبر : 186 | تاریخ انتشار : 20 آذر 1395

به گزارش سلام کمیجان، از مسائل مهم و بحث ‏انگيز در زندگاني خديجه ‏عليها السلام، ازدواج او با پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه وآله است. اين ازدواج نه تنها در آن زمان به دلايلي - همچون خواستگاري غيرمستقيم او از پيامبرصلي الله عليه وآله و نيز قبول مهريه از مال خود و نيز رد كردن خواستگاري اشراف و بزرگان مكه نقل محافل زنان و مردان قريشي زمان خود شده بود؛ بلكه در دوران معاصر نيز از سوي بدخواهان و احتمالاً با اهدافي خاص، شبهاتي درباره اين ازدواج مطرح شده است كه نياز به پاسخ دارد.

سن آن بزرگوار در هنگام ازدواج نيز از ديگر مسائل بحث ‏انگيز است. مشهور است كه حضرت خديجه‏ عليها السلام در هنگام ازدواج، چهل ساله بوده است كه بدين ترتيب، پانزده سال از پيامبر خدا بزرگ‏تر بوده است.

اما با مراجعه به منابع، در مي ‏يابيم كه نظرات ديگري درباره سن او هنگام ازدواج وجود دارد؛ از آن جمله مي‌‏توانيم به 25، 28، 30، 35، 44، 45 و 46 اشاره كنيم.

در ميان مورخان و محدثان پيشين، 28 ساله بودن آن حضرت ‏صلي الله عليه وآله بيشتر مورد پذيرش بود. (الصحيح من سيرة النبي ‏صلي الله عليه وآله، ج 2، ص 115 و 116.)

بدين ترتيب تفاوت سني او با پيامبرصلي الله عليه وآله بيشتر از سه سال نبوده است.

از جريان خواستگاري و اظهار علاقه خديجه به پيامبرصلي الله عليه وآله و گفته‌‏هي او درمى‌‏يابيم كه اين علاقه، بر محور ارزش‏ي پاك انساني بوده است.

حضرت خديجه در يكي از اولين مكالمات خود با پيامبرصلي الله عليه وآله علت علاقه خود را چنين بيان مي‌‏كند: «اني رغبت فيك لقرابتك مني و شرفك في قومك و امانتك عندهم و حسن خلقك و صدق حديثك»؛ (اسدالغابة، ج 5، ص 434.)؛ «من به تو علاقه‏‌مند شدم، زيرا با من خويشاوندي، در ميان قومت شريفي، در نزد قبيله‏‌ات به امانت داري مشهوري، داري اخلاق نيك مى‌‏باشي و راستگو هستي».

اما برخي از خاورشناسان - با استناد به اموري واهي در صدد اثبات اين نكته هستند كه پيامبر خدا، به جهت اموال خديجه با او ازدواج كرد! حتي كار رابه جايي رسانده‏‌اند كه با جعل داستان‏هايي دروغين، درصدد اثبات مدعي خود برآمده و از جمله گفته‏‌اند: آن حضرت‌‏صلي الله عليه وآله در آغاز به خواستگاري دختر عمويش ام هاني دختر ابوطالب رفت و عمويش به جهت فقر و ناداري او، اين خواستگاري را به فال نيك نگرفت و پيامبرصلي الله عليه وآله به جهت آنكه از ذلت فقر رهايي يابد، به سراغ خديجه رفت!! (نساء النبى‌‏صلي الله عليه وآله، ص 54 به نقل از: مرگليوث). ديگري چنين شايعه پراكني كرده كه پيامبرصلي الله عليه وآله به جهت تفاوت موقعيت اجتماعي خود با خديجه ‏عليها السلام، هميشه از اين نكته بيم داشت كه از سوي خديجه، درخواست طلاق از او شود!! (همان، به نقل از: موير).

پاسخ به شبهات

در پاسخ به اين شبهات گفتني است:

يكم. با مراجعه به منابع معتبر اسلامي درمى‌‏يابيم كه اين خديجه بود كه در آغاز به پيامبرصلي الله عليه وآله، علاقه‏‌مند شد و به واسطه‌‏ هاي مختلف، سعي در برپايي مراسم ازدواج داشت و حتّي حاضر به قبول مهريه در مال خود گشت.

دوّم. داستان خواستگاري آن حضرت‏ صلي الله عليه وآله از ام‏ هاني، در هيچ يك از منابع تاريخي نيامده و معلوم نيست كه «مرگليوث» آن را از كجا گرفته است.

سوّم. نوع برخورد ابوطالب با پيامبرصلي الله عليه وآله در طول زندگاني خود - چه قبل از بعثت و چه بعد از آن نشان دهنده بالاترين درجات فداكاري او، درباره پيامبرصلي الله عليه وآله است و طبيعي است چنين فرد فداكاري، هيچ گاه درخواست ازدواج حضرت با دخترش را رد نخواهد كرد.

چهارم. خطبه‏‌ي كه ابوطالب در مراسم عقد پيامبرصلي الله عليه وآله با خديجه ايراد كرد، به خوبي نشانگر ديدگاه او درباره آن حضرت است. او در اين خطبه برادرزاده خود را چنين معرفي مى‌‏كند: «... ثم ان ابن اخي هذا (رسول‏اللّه) ممن لايوزن برجل من قريش اِلاَّ رجّح به ولايقاس به رجل اِلاَّ عَظُم عنه و لا عِدل له في الخلق....»؛ (بحارالانوار، ج 16، ص 14.) ؛ «برادرزاده‌‏ام (رسول خدا) از همه مردان قريش برتر است و هر كس با او سنجيده شود، در مقايسه كم مى‌‏آورد و او همانندي در ميان مردمان ندارد».

هنگامي كه عده‌‏ اي، سخن خديجه‌‏عليها السلام را - كه مهريه را در مال خود قرار داده بود به سخره گرفته، با شگفتي گفتند: چگونه زنان مهريه را متعهّد مى‌‏شوند؟ ابوطالب غضبناك شد و گفت: اگر مردي همانند برادرزاده‏‌ام باشد، او را با بيشترين مهر خواستار مى‌‏شوند؛ اما اگر مردي همانند يكي از شماها باشد، طبيعي است كه بايد براي ازدواج، مهر سنگيني بپردازد. (همان).

بنابراين از چنين شخصيتي بسيار بعيد است كه خواستگاري پيامبرصلي الله عليه وآله را درباره دختر خود، رد كند؛ بلكه او اين خواستگاري را بزرگ‏ترين افتخار براي خود خواهد دانست.

پنجم. نوع برخورد خديجه‌‏عليها السلام با پيامبرصلي الله عليه وآله، نشانگر آن است كه هميشه صفا و صميميت و وفا و يگانگي در اين خانواده، حكم‏فرما بوده است.

خديجه‌‏عليهاالسلام در دوران عبادت پيامبرصلي الله عليه وآله در غار حرا، هميشه مراقب آن حضرت‌‏ صلي الله عليه وآله بود و بارها بري او غذا مى‌‏فرستاد. (الاصابة، ج 8، ص 99)، «خرجت تلتمس رسول الله‏ صلي الله عليه وآله باعلي مكة و معها غذاوه».

او هميشه آماده بود كه حتي كوچك‏ترين تمايلات آن حضرت‌ ‏صلي الله عليه وآله را - كه به زبان هم نمى‌‏آورد به انجام رساند؛ چنان كه وقتي ديد آن حضرت ‏صلي الله عليه وآله به زيد بن حارثه - كه در آن هنگام به عنوان برده نزد خديجه به سر مى‌‏برد علاقه دارد، او را به حضرت رسول‌ ‏صلي الله عليه وآله بخشيد (همان، ج 8، ص 102).

بالاخره چنان آرامشي در فضاي خانه برقرار كرده بود كه برخي از مورخان، حق از آن، با عنوان «كان يسكن اليها» (در نزد خديجه آرامش مى‌‏يافت) ياد كرده‌‏اند.

یادداشتی از:حجت الاسلام والمسلمین "امیرحسین شاهی آشتیانی"، کارشناس مذهبی.

 

 

دیدگاه کاربران
دیدگاهی توسط کاربران ثبت نشده است .
فرم ارسال دیدگاه
نام کامل :
پست الکترونیکی :
متن پیام :
کد امنیتی : تصویر كد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
منشور اخبار
salamup.ir
avini
telegram
nashrkhabar.ir