رسول اکرم(ص) : هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.

بررسی یک شبهه: آیا ایام محسنیه یک بدعت است

نمایش خبر : 270 | تاریخ انتشار : 19 آذر 1395

به گزارش سلام کمیجان، عبدالفتاح عبدالمقصود (یکی از نویسندگان اهل سنت) داستان غم انگیز هجوم به خانه و هتک حرمت بضعه الرسول(ص) را چنین بیان میکند:

عمربن خطاب در حالیکه گروهی او را همراهی میکردند جهت اخذ بیعت از علی بن ابی طالب(ع) برای ابوبکر به در خانه ی فاطمه(س) آمد و فریاد زد :سوگند به آن کسی که جان عمر در دست اوست! باید از خانه بیرون بیاید در غیر این صورت خانه را به سر ساکنانشان آتش میزنم.

عده ای از صحابه که از خدا میترسیدند و حرمت پیامبر(ص) را در مورد فرزندانش رعایت میکردند گفتند: ابا حفص(کنیه عمر)! چگونه میخواهی خانه را به آتش بکشی، در حالیکه فاطمه(س) در این خانه است؟
عمر با بی پروایی و با بی حیایی تمام با صدای بلند گفت: اگر چه فاطمه(س) باشد به آتش میکشم، سپس عمر به خانه ی فاطمه(س) هجوم برد و با مشت و لگد به در می کوبید تا به زور وارد خانه شود.

علی(ع) از خانه بیرون آمد در همان هنگام طنین صدای گریه و ناله جان سوز فاطمه(س) دخت گرامی پیامبر که نزدیک در خانه بود بلند شد، استغاثه کنان از صمیم قلب و عمق جان فریاد می زد و میفرمود:  یا ابتاه یا رسول الله.. ببین بعد رحلت تو عمر و ابوبکر چه به روزگار دخترت آوردند ..

عبدالله الصفدری شافعی از قول نظام بصری نقل کرده در روزی که عمربن خطاب جهت بیعت گرفتن از علی (ع) برای ابوبکر به خانه فاطمه(س) هجوم برد، چنان ضربه ای به پهلوی فاطمه(س) وارد کردند که فرزند داخل رحمش یعنی محسن را سقط کرد...

"در این باره به کتاب رنج های حضرت زهرا(س)، مرتضی عاملی ترجمه محمد سپهری مراجعه کنید"

 

موافقان و مخالفان "ایام محسنیه"

موافقان ایام محسنیه اعتقاد دارند که به علت صدماتی که حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) از 28 صفر دیدند و جنین 6 ماهه ایشان در اثر ضربات وارده به پهلو سقط شد،

بنابراین باید به عزاداری پرداخت، به همین منظور حدفاصل 28 صفر تا 8 ربیع الاول را به نام دهه محسنیه هیات میگیرند.

اینکه ایام محسنیه تا چه اندازه مورد تایید علماست باید از طریق دفتر و استفتائات جست و جو کرد،  اما قطع به یقین شهادت حضرت محسن(ع) مورد تایید اکثر علماست.

همچنین هجوم به خانه و هتک حرمت دختر پیامبر اکرم(ص) ، در معتبر ترین منابع اهل سنت مانند : المنصف تألیف ابن ابی شیبه استاد بخاری ج 8، ص 490، شماره4549 و کتب بسیار دیگر آمده است.

اما مخالفان معتقدند که در منابع قدیمی تشیع روایاتی بر بزرگداشت ایام محسنیه نقل نشده و تنها در منابع متأخر از 200تا 300 سال پیش تاکنون مطرح شده است.

و با توجه به اینکه ماه ربیع الاول ماه شادی و سرور اهل بیت است که در روز نهم آن سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) و روز هفدهم هم سالروز ولادت آخرین پیامبر الهی و ذریه پاکش حضرت امام جعفر صادق (ع) است باید در این ماه به شادی پرداخت

امام خامنه ای(حفظه الله) میفرمایند:

"ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی چه در سطح جهان اسلام و چه در ایران خط استراتژیک بیگانگان بوده است و تفرقه افکنی میان شیعه و سنی ابزار همیشگی دشمنان اسلام بوده است"

البته آنچه به عنوان نگاه اول به بزرگداشت ایام محسنیه باید بدان توجه کرد،برداشت عقلی و ذوقی به این مساله است، چنانچه این روزها برای بزرگداشت برخی افراد چه دانشمند و عالم در هر سال مراسم بزرگداشتی برگزار میشود مانند: روز بزرگداشت شیخ مفید، علامه حلی، ابوعلی سینا و...پس پاسداشت این واقعه و مصیبت هایی که بر حضرت زهرا(س)رخ داده است خللی بر دین وارد نمیکند و نمیتوان گفت بدعتی در این ماجرا صورت گرفته است.

بر این اساس انجام کارهای عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمیشود.

اما با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام و دقت ویژه به مسأله وحدت میتواند راه های دیگری را پیش روی ما قرار دهد.

اما بهتر است در این ایام به جای لعن در مراسم و عزاداری ها از فضیلت های حضرت زهرا(س) گفت تا زنان و دختران جامعه ی اسلامی ما بیشتر با سیره ی حضرت زهرا(س) آشنا گردند.

 

 

دیدگاه کاربران
دیدگاهی توسط کاربران ثبت نشده است .
فرم ارسال دیدگاه
نام کامل :
پست الکترونیکی :
متن پیام :
کد امنیتی : تصویر كد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
منشور اخبار
salamup.ir
avini
telegram
nashrkhabar.ir