رسول اکرم(ص) : هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.

در گفتگو با کارشناس مسائل سیاسی مطرح شد؛ رأي مردم تنها مقبوليت ايجاد می‌کند

نمایش خبر : 73 | تاریخ انتشار : 29 خرداد 1396

 به گزارش سلام کمیجان به نقل از فارس، به دنبال اظهارنظر غیر عالمانه یک مسئول کشور در مورد مشروعیت امامت و ولایت که با رأی مردم انجام می‌شود و امام علی (ع) هم معتقد به مشروعیت رأی مردم بودند و بازتاب‌های فراوانی که این موضع‌گیری داشته، نظر ابوالفضل فخرالاسلام تحلیل‌گر مسائل سیاسی را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: اصولاً جمهوریت و رأی مردم چه جایگاهی در اسلام دارد؟

فخرالاسلام: وقتی که امام راحل پس از پیروزی انقلاب خواستند نوع حکومت را مشخص کنند؛ فرمودند جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که بر اساس رأی مردم پایه‌گذاری شود و مراد از جمهوریت، تکیه‌بر آرای اکثریت مردم است و مراد از اسلامیت یعنی همه قوانین و تصمیم‌ها بر اساس دستورات اسلام باشد، مفهوم این دو کلمه آن بود که مقبولیت با رأی مردم انجام می‌شود و مشروعیت با اسلام انجام می‌گردد.

فارس: یعنی رأی مردم مشروعیت ایجاد نمی‌کند؟

فخرالاسلام: خیر! برای اینکه حضرت امام بر اساس وظایف تعریف شده برای ولایت‌فقیه که یکی از آنها تنفیذ آراء مردم است، می‌فرماید: اگر به امر خدا نباشد رئیس‌جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است، اطاعت او اطاعت طاغوت است، وارد شدن در حوزه او، وارد شدن در حوزه طاغوت است.

طاغوت وقتی از بین می‌رود که به امر خدای تبارک‌وتعالی یک کسی نصب بشود.

بر اساس بیان فوق، حکومت و تمامی نهادهای آن به‌واسطه ولی‌فقیه شرعی می‌شوند. ازاین‌رو، فردی که توسط رأی و نظر همه مردم انتخاب شده باشد، در صورت عدم نصب فقیه حکومتش غیر مشروع است و اطاعت مردمی که به فرامین او گردن می‌نهند، اطاعت از طاغوت محسوب می‌شود.

 هم‌چنین در تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجایی به مبنای مشروعیت ولی‌فقیه اشاره کرده و فرمودند: چون مشروعیت آن باید بانصبِ فقیه ولی‌فقیه امر باشد، این جانب رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردم.

فارس: اگر اینطور است  پس چرا امام فرمودند میزان رأی ملت است؟

فخرالاسلام: منظور حضرت امام (ره) فقط در حوزه جمهوریت است، چرا که همان امام با عزل بنی‌صدر حدود 11 میلیون رأی مردم را باطل کرد و این بهترین دلیل برای اثبات این موضوع است که تنها رأی مردم کارساز نیست.

فارس: رأی مردم در انتخاب رهبری چه صورتی پیدا می‌کند؟

فخرالاسلام: انتخاب رهبری به‌صورت غیرمستقیم است، یعنی ابتدا مردم خبرگان در امور دین و مصالح کشور را انتخاب می‌کنند و آنها یکی از فقهای واجد شرایط برای رهبری را برمی‌گزینند؛ اما آنچه که در اینجا باید تبیین شود اینکه امامت و ولایت در اسلام انتصابی و ولایت‌فقیه به‌تبع آن انتصابی است و خیلی از فقها و بزرگان نیز بر این عقیده‌اند و از روایات فراوان استفاده می‌شود که در عصر غیبت، اداره جامعه اسلامی، به فقهای واجد شرایط واگذار شده است و آنان، نایب عام امام عصر، عجل الله تعالی فرجه الشریف، هستند.

البته در دیدگاه امام راحل بر انتخابی بودن هم اشاره شده است.

شاید این سؤال در ذهن شکل بگیرد که پس چرا انتخاب می‌کنند؟ در جواب باید گفت در ظاهر انتخاب صورت می‌گیرد ولی در حقیقت کاشفیت صورت می‌گیرد، یعنی آن انتصابی که از سوی امام زمان (عج) صورت گرفته، به‌وسیله این خبرگان کشف انجام می‌شود.

برای اثبات این موضوع همین‌قدر بگویم که اگر محض انتخاب است پس چرا خبرگان حق عزل و برکناری را ندارند.

فارس: اینکه می‌گویند امام علی (ع) هم با رأ‌ی مردم انتخاب شد، چگونه است؟

فخرالاسلام: این حرف از اساس غلط و بی‌ربط و غیر عالمانه است، برای اینکه مشروعیت امامت و ولایت امام علی (ع) منصوب از جانب خداوند بود، شرایطی که با نیرنگ‌ها و دنیاطلبی‌ها به وجود آوردند امام علی (ع) را خانه‌نشین کردند، ولی این امر نافی امامت آن حضرت نبود.

در حقیقت امام علی (ع) در همان 25 سال خلفای سه‌گانه هم امام امت مسلمان بود و این بر اساس نظریه مشهور شیعه است که مشروعیت رهبری پیامبران و امامان، با نصب بدون واسطه الهی است و در این زمینه، مردم نقشی ندارند.

فارس: به‌هرحال با رویکرد مردم به ایشان، حکومت خود را آغاز کرد؟

فخرالاسلام: این همان مقبولیت است که حضور مردم، ولایت امام علی (ع) را در سطح جامعه اسلامی اجرایی کرد و اگر به سخنان آن حضرت دقت شود، برخلاف خواست بزرگانی که در بین مردم برای بیعت آمده بودند، شرایط سختی را مطرح کرد که من بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر و اجتهاد خودم عمل خواهم کرد! و ابهامی که ایجاد شده اینکه اگر کسی را انتخاب کنید شاید از او تبعیت کنم، منظور آن حضرت انتخاب بر اساس حق و عدالت بود چراکه معاویه را حتی برای لحظه‌ای تأیید نکرد و یا امام حسین (ع) یزید را که بارأی و بیعت مردم خلیفه مسلمین شده بود را نپذیرفت.

خود امام علی (ع) هم چرا حاضر به بیعت با انتخاب مردم در سقیفه بنی ساعده نشد و او را به جبر و با دست‌های بسته به مسجد بردند و یا اینکه فاطمه زهرا (س) برای چه به در خانه انصار و مهاجر می‌رفت؟! به‌هرحال آن حضرت، مشروعیت حکومت خویش را به نصب الهی می‌دانسته است، جای تعجب فراوان است که کسانی با این‌همه نصوص صریح، می‌گویند هیچ کجا مولا علی (ع) در رابطه با خلافت خود، از مشروعیت الهی سخن نگفته و پیوسته از رأی مردم دم زده است!

فارس: پس رأی مردم تا کجا مؤثر است؟

فخرالاسلام: فقط در مقبولیت شخص مؤثر است و این هم شرط و شروطی دارد.

مشروط بر اینکه گرفتن رأی از مردم با رقابت سالم و فقط گفتن حق و تبلیغ بر اساس واقعیت‌ها انجام شود؛ پس کسی که باسیاست ماکیاولیستی و یا برای رسیدن به پیروزی به هرحقه و دروغ و نیرنگ چنگ می‌زند و یا با استفاده از زر و زور و تزویر رأی بیاورد اگرچه برای چند صباحی مسئول و مقبول هم محسوب شود، ولی ازنظر اسلام این شخص غاصب است؛ مثل معاویه و سلسله امویان و عباسیان که با هزار نیرنگ، امامان هدایتگر که رهبران واقعی جامعه بودند را کنار زدند.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران
دیدگاهی توسط کاربران ثبت نشده است .

اطلاعات

ارسال نظر به این پست پس از 10 روز پس از انتشار امکان پذیر می باشد
salamup.ir
telegram
nashrkhabar.ir