رسول اکرم(ص) : هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.

عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندگار شد

نمایش خبر : 102 | تاریخ انتشار : 22 اسفند 1396

به گزارش سلام کمیجان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی راس ساعت 14 آغاز شد. اکبر رنجبر زاده به شرح زیر اسامی موافقان استیضاح را اعلام کرد.

علیرضا بیگی:400 هزار واحد مسکن مهر هنوز نیمه تمام است/ ناکارآمدی وزیر راه با قربانی کردن معاونان جبران شده است

علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی در دفاع از استیضاح عباس آخوندی گفت : به طور متعدد شواهد و قرائن مختلفی بروز پیدا می کند که ناتوانی و عدم کارآمدی وزارت راه و شهرسازی را اثبات می کند. این عدم ناکارآمدی سبب نابودی جان و مال مردم شده است. مجلس در چنین شرایطی باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند.

احمد علیرضا بیگی در بازدید از غرفه خانه ملت

علیرضا بیگی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که بعد از گذشت چندین ماه هنوز روح و جان مردم را در آذربایجان خراش می اندازد، حادثه قطار تبریز- مشهد است که البته جلسه استیضاحی را در این خصوص پشت سر گذاشتیم. متاسفانه ناکارآمدی این وزارتخانه سبب از دست رفتن جان 50 نفر از مردم آذربایجان شد و دستگاه قضایی نیز بعد از 16 ماه هنوز تعیین تکلیف نکرده است. همچنین دولت و وزارت راه و شهرسازی نیز با بخش ها و افرادی که در این سستی تاثیرگذار بودند، هیچ برخوردی نکرده است.

مرادی: آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است

احمد مرادی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : سالانه 16 تا 17 هزار کشته در جاده‌ها داریم، چه کسی به غیر از وزیر مسئولیت مستقیم این موضوع را برعهده دارد؟ در سوانح هوایی نیز مشاهده کرده‌ایم که چه اتفاقات ناگواری رخ داد، همچنین در دریا نیز شاهد سوانح هستیم و بخش ریلی نیز بی‌نصیب از سوء مدیریت نبوده است.

احمد مرادی در نطق میان دستور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توانایی آخوندی را در کنترل بحران‌های سیستم حمل و نقل شاهد هستیم، گفت: روزانه بیش از 6 هزار دستگاه کامیون و تریلر در جاده‌های استان هرمزگان تردد می‌کنند، این شرایط عایدی به جز گرفتن جان مردم و آلایندگی نتیجه دیگری ندارد.

قاضی‌پور:کارنامه آخوندی آغشته به خون کسانی است که قربانی بی‌تدبیری مدیران‌شان شدند/نباید به وزیر اجازه ادامه کار داد

نادرقاضی‌پور  در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: نمایندگان در برابر جان‌باختگان حادثه قطار مشهد ـ تبریز و سقوط هواپیما و کشته شدن افراد در جاده‌ها مسئول هستیم یا خیر؟ هنوز خانواده های عزا دیده تصادفات جاده ای، راه آهن مشهد –تبریز مصیبت دیده هستند و زلزله زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگی می‌کنند.

نادر قاضی پور در نطق میان دستور

 

قاضی‌پور افزود: اکنون که پشت این تریبون قرار دارم اعلام می‌کنم که در حال حاضر کارنامه آقای عباس آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران‌شان شدند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اکنون زمان آن است که با دیدن کارنامه خون‌آلود وزارت راه، اجازه ادامه راه مسیر را ندهیم. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست لذا نباید به ایشان اجازه ادامه کار داد.

آزادیخواه : وعده مسکن اجتماعی هیچگاه محقق نشد

احد آزادی‌خواه  در دفاع از استیضاح عباس آخوندی در صحن علنی گفت :با اشاره به آمار و 12 هزار میلیارد تومان بدهکاری به پیمانکاران، 240 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام و 5 هزار میلیارد تومان بودجه، عنوان کرد: مشخص نیست این خلاء چگونه پر می شود؛ شاید برخی بگویند دولت باید منابع مالی وزارت راه را پر کند اما باید این وزارتخانه به گونه ای عمل کند که جذب اعتبار کند و در صورت عدم وجود پول و فاینانس، به مردم وعده ندهد و پروژه جدید را کلنگ نزند.

احد آزادیخواه در نطق میان دستور

 

وی در ادامه با بیان اینکه مسکن مهر به عنوان یک پدیده بی نظیر و البته دارای اشکالات متعدد برای خانه دار شدن مردم مظلوم، کم درآمد، حاشیه نشینان شهری، سال 1386 ایجاد شد، یادآور شد: شما در این خصوص گفتید در مسکن مهر فقط به کمیت توجه شده و ما می خواهیم به کیفیت توجه کنیم در حالی که کیفیتی در آن نیست و جای دیگر گفتید غرض شخصی نداریم و طرح های آغاز شده دولت های قبل را به پایان می رسانیم اما این کار را نکردید.

آزادیخواه ادامه داد: وزیر گفته است مسکن های مهر علاوه بر امتیازات آب، برق و گاز باید از امکانات دیگر نظیر بیمارستان و مدرسه نیز برخوردار شوند اما این اقدام صورت نگرفت شما گفتید 7 برابر پولی که مردم برای مسکن مهر داده اند تسهیلات می دهید اما ندادید همچنین گفتید که مسکن اجتماعی را جایگزین مسکن مهر می کنید اما این کار را هم نکردید.

عثمانی: جاده های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است/انتقاد از عدم توزیع متوازن اعتبارات در بخش راه

محمد قسیم عثمانی  در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدوارم مطالبی را که در این نطق مطرح می کنم مورد توجه آقای آخوندیقرار بگیرد چرا که در حال حاضر راه های مواصلاتی کشور به قتلگاه تبدیل شده است و جان و مال مردم در راه ها از بین می رود.

محمد قسیم عثمانی

 

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر وزارت راه و شهرسازی دولت نیز باید همت کند تا کم و کاستی های چند ده ساله در بخش راه جبران شود در هر صورت آقای آخوندی نماینده دولت در بخش راه محسوب می شود و باید مشکلات این بخش را مورد رسیدگی قرار دهد.

عثمانی افزود: سالانه حدود 17 هزار نفر از مردم کشور در جاده ها جان خود را از دست می دهند که این یعنی از بین رفتن سرمایه ملی کشور بنابراین باید به این موضوعات توجه شود چرا که ارزش اقتصادی 17 هزار نفر از جمعیت کشور از بودجه های سالانه ای که به وزارت راه تزریق می شود بیشتر است و بازماندگان خانواده های حادثه دیده دچار مشکلات مختلفی می شوند.

آخوندی در صحن علنی:

به عنوان بالاترین مسئول حمل و نقل کشور از هرگونه رنج به مردم پوزش می‌خواهم /درقراردادهای خارجی یک سنت رشوه نیست

عباس آخوندی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در دفاع از خود در جریان بررسی استیضاحش اظهار داشت: به واقع تمام زندگی انسان ایمان و عمل صالح است که خارج از این حیات انسانی بی‌معنی است، بنده برای سومین بار است که برای استیضاح به صحن مجلس می‌آیم و پیش از این 4 بار برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی حضور داشتم.

وی ادامه داد: در 8 بار گذشته توضیحات بنده برای نمایندگان قانع کننده بود و محبت کردید توضیحات بنده را پذیرفتید، این بار نیز بر مبنای آمار ، اطلاعات و توضیحات آنچه در وزارتخانه اتفاق افتاده است را ارائه می‌کنم تا شاید مورد عنایت قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه همواره از فضای پرسش و پاسخ لذت می‌برم، گفت: واقعیت این است که مردم‌سالاری یعنی همواره نمایندگان مردم پرسشگر باشند و مسئولان موظفند به سوالات پاسخ دهند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل سقوط هواپیمای دنا استیضاح او کلید خورده است، گفت: وظیفه دارم به خانواده جانباختگان حادثه هواپیمایی دنا و مردم تسلیت بگویم و بابت تمام کاستی‌ها و کمبودها از تمام ملت عزیز پوزش بخواهم، واقعیت این است که در فرودگاه یاسوج پیش از این 30 میلیارد تومان هزینه کرده بودیم تا در دهه فجر آن را افتتاح کنیم اما شوربختانه چنین اتفاقی رخ داد.

آخوندی با اشاره به روند توضیحاتش در استیضاح بیان داشت: در ابتدا مروری بر حوادث اخیر و اینکه چرا تاب‌آوری حمل و نقل ایران در برابر حوادث ضعیف است و چرا تجهیزات و عملیات نگهداری و نوسازی ناوگان‌ها با مشکل مواجه است و نحوه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و نهایتا مسائل اقتصاد کلان کشور اشاره‌ای خواهم کرد.

وی ادامه داد: بی‌شک حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است چرا که چیزی عزیزتر از رفاه و آسایش مردم وجود ندارد، بنابراین نمی‌خواهم توجیه و فرافکنی کنم و قبل از هر چیز به عنوان بالاترین مسئول حمل و نقل کشور از هرگونه رنج به مردم پوزش می‌خواهم و بی‌گمان هیچ کار دستگاه اجرایی بی‌کاستی نیست و پوزش‌ خواستن از مردم برای مسئولان افتخارآور است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نگاه فرآیندی به مسائل دارد، اظهار داشت: باید بتوانیم اطلاعات را به شکل دقیق و درست در اختیار مردم قرار دهیم بنابراین باید اذعان کرد که حمل و نقل کشور دارای سیستم پیچیده‌ای است چرا که از تولید‌کننده، مسئولان ساخت و زیرساخت‌ها، راننده، پلیس، سازمان امداد و هلال احمر درگیر ایمنی و حمل و نقل امن هستند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بنابراین زمانی که از سانحه صحبت می‌کنیم از مجموعه عواملی حرف می‌زنیم بنابراین وظیفه داریم نگاه فرآیندی داشته و اطلاعات را بدون تغییر در اختیار قرار دهیم.

آخوندی با اشاره به بارش برف در بهمن ماه که آزادیخواه نیز به آن اشاره کرده بود، گفت: در حوزه تهران 32 سانت برف باریده بود و دمای هوا منفی 8 درجه، در منطقه فرودگاه امام خمینی 70 سانت برف و منفی 12 درجه، در منطقه کرج 32 سانت برف با دمای منفی 13 درجه داشتیم، آیا در چنین شرایطی می‌توانستیم جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در شرایط عملیاتی قرار دهیم.

وی اظهار داشت: در دو ماه گذشته آمار کشورهای دیگر را از رسانه ملی گرفتم که نشان می‌دهد در تمام کشورهای اروپایی، آمریکایی، ژاپن و کشورهای بسیار پیشرفته با برف کمتر و سرمای کمتر حوادثی را تجربه و پروازهای آنها لغو شد.

طول راههای منتهی به تهران 900کیلومتر است

وی ادامه  داد: ما می توانیم با همه صحبت ومشارکت کنیم که در موضوعات نظیر راهداری ،دریا ، راه آهن  منابع بالاتری بگذاریمکه کمتر دچار مشکل شویم واین  در حالی است که  طول راه های  منتهی به تهران 900کیلومتر است  و حداقل  500نفر نیروی انسانی  و 200دستگاه برف روب و نمک پاش  نیاز داریم  اما کل دستگاه نمک پاش که ما در اختیار داریم 42دستگاه در حوزه تهران  با عمر25 سال است.

آخوندی افزود: تصور  می‌کنید ما می توانیم با این میزان  دستگاه  عملکرد صددرصدی داشته باشیم  بنابراین مشخص است که کاستی در این راستا وجود دارد و این درحالی است که میزان راه های کشور هم اکنون  به 217 هزار کیلومتر  طبق استاندارد جهانی رسیده است و اگر بخواهیم  این میزان راه را نگهداری کنیم، می بایست سالی حدود 10 هزار میلیارد تومان  پول راه داری داشته باشیم.

 وی ادامه داد:کل اعتبارما در بهترین حالت 2 هزار میلیارد تومان در راه داری است  وهمه  ما علاقمندیم که بهترین وضعیت را داشته باشیم اما آیا اختصاص تخصیص منابع بیش از این میزان وجوددارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مگر شما تصویب  نکردید که از محل ماده 70 سالانه  در حدود 500میلیارد تومان برای راه داری اختصاص یابد  اما  اختصاص در این راستا  از سال 94   تا سال 96 به میزان صفر درصد بوده است  و این در حالی است که دوستان عزیز این واقعیت اعتبار ایران است و ما با این شرایط  داریم کارمی کنیم.

8هزار نفر از کارگران راهدار زحمتکش  سه ماه  حقوق نگرفته بودند

آخوندی تصریح کرد:8هزار نفر از کارگران راهدار زحمتکش  سه ماه  حقوق نگرفته بودند  ودراین شرایط بسیار سخت سه ماه نیز کارگران نگهداری ریل حقوق نگرفته بودند و همه  ما در یک کشتی نشته ایم.

 وی ادامه داد: مگر کسی می تواند راه تهران- کرج را ببندد  و ما ساعت 12 شب که راه تهران – قم را بستیم ، 6کیلومتر صف در تهران ایجاد شد  و بطورمثال مگر می توان 80هزار خودرو  را در تهران  نگه داشت و اجازه نداد از تهران خارج شوند و اگر  بخواهیم واقع نگر باشیم  اداره این مسائل کار بسیاری دشواری است.

ایمنی در مسئله هوایی اصلی ترین مسئله است

 وزیر راه تصریح کرد:زمانی که اتفاقی بوقوع می پیوند که این اتفاق بزرگتر از توان دستگاه اجرایی  است ،قائدتا قهر طبیعی برما غلبه می کند و این در  حالی است که  کسی هست که در حادثه هوایی بگوید که هیچ چیز مهم تر از ایمنی نیست  زیرا ایمنی در مسئله هوایی اصلی ترین مسئله است.

 آخوندی  افزود:   دید ما در فرودگاه مهرآباد کمتر از300متر  و دید  ما در فرودگاه امام (ره) به  حدود 100متر می رسد اما برای پرواز  حداقل 500متردید می خواهیم  و برای نشستن  800متر دید می خواهیم  و این در  حالی است که ما اگر موضوع یخبندان را نیز کنار بگذاریم  باور کنید که امکان عملیاتی کردن وجود نداشت.

اظهار نظر پیش از انتشار گزارش ستاد رسیدگی به سانحه خلاف قانون است

وزیر راه و شهرسازی درباره حادثه اخیر سقوط هواپیمای تهران – یاسوج، توضیح داد: در این حادثه چند نکته حائز اهمیت است، نخست اینکه چرا چنین اتفاقی روی داد؛ همان طور که در قانون آمده است پس از وقوع هر حادثه‌ای باید ستاد رسیدگی به سانحه تشکیل شود که اولین اقدام در وزارت راه و شهرسازی نیز همین مسئله بود بنابراین تا مشخص شدن نظر ستاد رسیدگی به سانحه باید منتظر ماند و پس از آن در مورد افراد یا نهادهایی که در این خصوص قصور داشته‌اند تصمیم‌گیری یا اظهارنظر کرد و هز اظهارنظری که پیش از گزارش رسمی و قطعی ستاد رسیدگی به سانحه باشد خلاف قانون است.

ستاد رسیدگی به سانحه کوچکترین جزئیات را هم پنهان نمی‌کند

وی تصریح کرد: ستاد رسیدگی به سانحه کوچک‌ترین اطلاعات را نه از شما نمایندگان مجلس بلکه از مردم پنهان نمی‌کند و جزئیات مسائل را هر آنچه که اتفاق افتاده بر اساس اطلاعات فرودگاه به طور شفاف و کامل منتشر خواهد کرد چرا که اگر بخواهیم ایمنی مناسبی داشته باشیم باید اطلاعات را در اختیار همگان قرار دهیم.

آخوندی عنوان کرد: پیش از محکومیت هر کس باید اطلاعات ستاد رسیدگی به سانحه منتشر شود و هر کس در این زمینه چه بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی و چه سازمان هواپیمایی کشوری قصور داشته باشد باید در برابر مردم پاسخگو باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم رابطه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های عملیاتی هوانوردی را به رابطه خودروهای در حال تردد در جاده‌های کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی تشبیه کرد و گفت: چنانچه حادثه‌ای در جاده‌ها رخ دهد آیا شما پلیس را مقصر می‌دانید؟ سازمان هواپیمایی کشوری پلیس هوایی کشور است و اگر اتفاقی بیفتد باید به پلیس که نقش کنترل‌کننده مقررات را دارد اعتماد داشته باشید و این نکته، نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی است.

سازمان هواپیمایی از انحراف گزارش سانحه هیچ نفعی نمی‌برد

وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری دارای هیچ نفعی برای اینکه گزارش ستاد رسیدگی به سانحه خدشه یا انحراف داشته باشد، نیست و این سازمان یک سازمان وضع کننده مقررات و پلیس صنعت هوانوردی است.

وی اضافه کرد: در بعد مسائل اخلاقی نیز باید به دو نکته اشاره کنم که پس از وقوع حادثه اولین اقدام بنده تشکیل ستاد رسیدگی به سانحه و حضور فیزیکی در منطقه حادثه بود. در همان شرایط سخت جوی کل منطقه به صورت هوابرد رسیدگی و بازرسی شد و پس از این بازرسی میدانی از کلیه خانواده‌های حادثه دیده و غم‌دیده دلجویی به عمل آمد و این حداقل کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم.

آخوندی بار دیگر در صحن علنی مجلس به خانواده‌های داغدیده سانحه هوایی تهران – یاسوج تسلیت گفت و ادامه داد: نکته‌ای پس از وقوع این حادثه در رسانه‌ها مطرح شد که جا دارد به آن بپردازم؛ عنوان شد که چرا بنده استعفا نکردم. طبق صحبت‌هایی که پیش از این انجام دادم آیا اصل استعفا تصمیم درستی  است خیر؟

این عضو کابینه دولت دوازدهم با طرح این سوال که به طور کلی چرا باید یک وزیر استعفا دهد، گفت: وزرا در کشورهای پیشرفته به دو دلیل استعفا می‌دهند، نخست به جهت همبستگی اجتماعی و دوم اینکه مانع رسیدگی به حادثه از بین برود.

استعفای من بی مسئولیتی و بی صداقتی محسوب می‌شد

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حادثه قطار هفت خوان سمنان عملیات در حوزه راه‌آهن بود و من فردای روز حادثه استعفای خودم را تقدیم معاون اول و رئیس جمهور کردم به این دلیل که حوزه عملیات در راه آهن بود اما این بار و در حادثه هواپیمای آسمان عملیات در حوزه وزارت راه و شهرسازی نبود.

وی تصریح کرد: همان قدر که استعفای درست و به موقع اقدام درستی است استعفای نادرست و نابهنگام نیز غلط است و وقتی عملیات در حوزه ما نیست استعفای بنده به معنای بی‌صداقتی و کتمان حقیقت است و نشان می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی می‌خواهد مسئولیت حادثه رخ داده را به عهده نگیرد. یقین بدانید اگر حوزه عملیات در مسئولیت بنده بود به مانند حادثه قبل استعفا می‌کردم.

آخوندی عنوان کرد: چنانچه استعفا می‌دادم استعفای من به جامعه پیام غلط می‌داد و موجب می‌شد که حتی نتیجه‌گیری در حوزه رسیدگی به سانحه نیز با خطا مواجه شود.

حمل و نقل تهران  فقط وابسته به جاده است

این عضو کابینه دولت دوازدهم به موضوع دوام کشور در برابر حوادث اشاره و اضافه کرد: البته من فقط در خصوص حوادث حمل و نقلی صحبت خواهم کرد؛ در حادثه برف اخیر تهران درسی آموختیم که بنده چه رأی بیاورم و چه نیاورم این مسئله را عنوان خواهم کرد تا به یادگار بماند؛ در این حادثه متوجه شدیم که تمام حمل و نقل تهران وابسته به بعد جاده‌ای آن است که این مسئله یک نقص بزرگ به شمار می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شهر تهران روزانه 550 هزار خودرو ورودی دارد و این مسئله نشان می‌دهد که حجم بالایی از خودرو از مبادی ورودی شهر وارد شهر خواهند شد لذا لازم است برای ورود سایر مدهای حمل و نقلی نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای برای جبران این نقص بزرگ در حمل و نقل کلانشهر تهران بود که اولین گام در این مسیر ثبت شرکت حمل و نقل حومه‌ای در برنامه ششم بود که با رأی مثبت شما نمایندگان این مهم رأی آورد و امروز در دستور کار هیئت دولت قرار دارد.

آخوندی یادآور شد: نکته دوم استفاده از امکانات موجود در کلانشهر تهران است که از خطوط ریلی حومه تهران برای استفاده حمل و نقل حومه بهره برده شده است.

آخوندی در ادامه دفاع از خود در جریان طرح استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 10 زوج قطار هر روز از تهران، ورامین و گرمسار حرکت می‌کنند، همچنین در خط سوم  و چهارم تهران- کرج،  9 زوج قطار هر روز تهران- کرج- هشتگرد- قزوین می‌رود و برمی‌گردد، 4 زوج قطار هر روز از تهران به قم رفته و بر می‌گردد و تهران- پرند، 11 زوج قطار هر روز به این شهرها می رود و برمی‌گردد. کدام از این خط ها قبل از این دوره بودند؟

در مدت تصدی بر وزارتخانه راه 80 ریل باس را وارد سیستم راه آهن حومه ای کرده ایم

وی با بیان اینکه با امکانات محدود برای راه اندازی قطارهای حومه تلاش کرده است، افزود: در مدت تصدی بر وزارتخانه راه و شهرسازی 80 ریل باس را وارد سیستم راه آهن حومه ای کشور کرده ایم که علاوه بر تهران شامل 28 محور را در تمام کلان‌شهرها شامل می شود.

وزیر راه و شهرسازی  با تاکید بر اینکه اقدامات عمرانی از این دست دیربازده هستند، اضافه کرد: با هیاهو کاری نمی‌توان کرد این در حالی است که 700 میلیون یورو برای 450 ریل باس در چند ماه گذشته با کره ای ها قرارداد بسته ایم و زیرساخت‌هایی در راه آهن حومه در حال ایجاد شدن است که ظرفیت انتقال 100 میلیون مسافر در طول روز را دارد.

آخوندی با بیان اینکه با توبیخ 4 نفر کاری از پیش نمی‌رود، اظهارکرد: برای آنکه راه آهن در کشور محور نقل و انتقالات شود، "سیاست شهرسازی غیر پایه را در شورای شهرسازی تصویب کردیم" تا تمام شهرسازی براساس ریل باشد نه  براساس جاده.

وی ادامه داد: در حال تبدل 33 ایستگاه راه آهن به مرکز توسعه شهرها هستیم، تهران، مشهد، قم، قزوین، اهواز و جاهای دیگر از جمله این ایستگاه ها به شمار می‌آیند و تنها در اهواز، ایستگاه اهواز در حال تبدیل به ایستگاهی با 320 هزار مترمربع به عنوان مرکز توسعه شهر است.

تنها راه جلوگیری از وقوع حوادث مختلف را رفتن به سوی شهرسازی غیرپایه

وزیر راه و شهرسازی تنها راه جلوگیری از وقوع حوادث مختلف را رفتن به سوی شهرسازی غیرپایه دانست و افزود: به عنوان عضو کابینه و عضو شورای پول و اعتبار می‌گویم؛ شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است لذا به یک اندیشه مشترک میان دولت و مجلس نیاز دارد و واقعا نگران وضعیت اقتصادی ایران هستم اما این نگرانی موجب فرار  نخواهد شد بلکه سبب فداکاری و تلاش بیشتر است.

میزان بدهی‌های دولت به اقتصاد 650 هزار میلیارد تومان است

وی در ادامه با بیان ارقامی و تاکید بر اینکه هر وزیری باید در چارچوب این ارقام در حوزه اقتصاد کلان کار و فعالیت کند، توضیح داد: میزان بدهیهای دولت به اقتصاد 650 هزار میلیارد تومان است که معادل 52 درصد جی دی پی است.

آخوندی به مفهوم داشتن 650 هزار میلیارد تومان بدهی اشاره کرد و گفت: این میزان بدهی به معنای متلاشی شدن تمام شرکت‌ها، شرکت‌های مهندسی، صنعتی و ... است آیا ما و شما در برنامه ششم برای این میزان بدهی اندیشه‌ای کرده ایم؟ آیا می‌دانیم این میزان بدهی چگونه پرداخت خواهد شد؟

وزیر راه و شهرسازی افزود: اقتصاد کلان ایران نیاز به تصمیماتی فوق‌العاده سخت دارد و من 4 سال است در دولت این موضوعات را مطرح کرده ام و از آنجا که نیاز به تصمیمات سخت داریم نمی توان در این زمینه تعارف کرد. کشوری که 52 درصد جی دی پی بدهی دارد در شرایط سخت اقتصادی به سر می برد.

شرایط اقتصادی ما بسیار سخت است

آخوندی ادامه داد: شرایط اقتصاد کلان ما بسیار سخت است چه از نظر مسائل سیاست خارجی، بدهی دولت، بانک ها، حامل های انرژی و سیستم قیمت گذاری تمام اینها باعث ایجاد شرایط سخت است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه در این شرایط اقدامات خوبی انجام داده‎ایم، گفت: فکر می کنم شما انصاف خواهید داشت که در وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اتفاقات بسیار بزرگی رخ داده است.

بودجه سال 97 ما کاهش یافته است

وی اظهار داشت: دوستان در حالی که بودجه سال 96 ما حدود 8 هزار میلیارد تومان است بودجه سال 97 ما به چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است خواهش میکنم به این چند چند رقم توجه فرمائید.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این مدت ما 1 هزار و 120 کیلومتر آزاد راه با پیشرفت 55 درصد در دست اجرا داریم که مبلغ سرمایه گذاری چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان است؛ در همین مدت 1هزار و 260 کیلومتر آزادراه دیگر به مبلغ چیزی حدود 9 هزار میلیارد تومان قراداد بستیم؛  856کیلومتر آزاد راه دیگر از مصوبه هیات وزیران گرفتیم و در حال قراردادی به مبلغ 11 هزار میلیارد تومان هستیم.

وی گفت: افزون بر اینها برای ساخت یک هزار و 600 کیلومتر آزادراه دیگر به مبلغ 16 هزار میلیارد تومان به تفاهم رسیدیم در حالی که بودجه سالانه من در حوزه راه کمتر از 5 هزار میلیارد تومان است، فقط در حوزه آزادراه ها 46 هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی سرمایه جذب کردم در حوزه چنین جذب سرمایه ای صورت گرفته است؟  

آخوندی اظهار داشت: در بخش سرمایه گذاری خارجی در بخش ریل برای قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان 2.5 میلیارد دلار قرارداد فعال داریم این قرارداد به چیزی حدود 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند.

در حوزه راه آهن تهران- مشهد 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفت

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه راه آهن تهران- مشهد 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری و در حوزه شیراز به اصفهان 800میلیون دلار تامین مالی جدید از کشور چین صورت گرفت.

آخوندی خاطرنشان کرد: برای تامین ناوگان ریلی برای بخش خصوصی 3میلیارد یورو در حال جذب تامین مالی هستیم؛ برای اولین بار 20 هزار واگن باری تامین مالی کردیم که 12 هزار واگن آن قطعی شده و 2 هزار واگن وارد ایران شده است.

وی تاکید کرد: برای هزار واگن خصوصی با روسها تامین مالی کردیم؛ کل واگن های بخش خصوصی مسافری ما 2200 عدد است بنابراین تعداد واگن های قراداد بسته چیزی حدود 50 درصد واگن های ما در کشور است.

2.2 میلیارد دلار از هند تامین مالی کردیم

آخوندی با بیان اینکه از روسیه برای حدود 500 لوکوموتیو با تکنولوژی آلمان قراداد بستیم که قرارداد 70 تای آنها قطعی شده است، ادامه داد: 2.2 میلیارد دلار از هند تامین مالی کردیم، 800 میلیون دلار برای راه آهن زاهدان به سمت چابهار، 800 میلیون دلار برای  250 واگن، 400میلیون دلار برای سوزن های راه آهن و ریل و 1.5 میلیارد یورو از آلمان تامین مالی کردیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: با آذربایجان 570 میلیون دلار برای راه آهن رشت به آستارا، با کره جنوبی 700 میلیون یورو، با ژاپن 115 میلیون دلار برای قطار تهران-تبریز، و با اتریش 62 میلیون یورو قرارداد بستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه این ارقام در تاریخ ایران در حوزه راه و شهرسازی نمونه‌ای نداشته است، بیان کرد: در تمام وزارت خانه ها همچین تامین مالی خارجی در این شرایط سخت و طاقت فرسا صورت گرفته است؟

وی با بیان اینکه 46 هزار میلیارد سرمایه گذاری در آزادراه ها و ده ها میلیارد دلار در حوزه ریل صورت گرفته است، تاکید کرد: راه آهن قزوین- رشت سالها بدون هیچ اقدامی باقی مانده بود اما امروزه اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده است و به زودی افتتاح می شود.

امسال 516 کیلومتر ریل جدید افتتاح شد

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مردم کرمانشاه آرزو داشتند به ریل قطار دست‌رسی یابند که این کار انجام شده و به زودی افتتاح می شود، راه آهن همدان وصل شد راه آهن کرمانشاه به سمت قصرشیرین درحال اجرا است، بیش از 3 هزار و 300 ریل در حال اجراست فقط امسال 516 کیلومتر ریل جدید افتتاح کردیم.

120 هزار معوقه بانکی داریم

وی به ارقام دیگری اشاره کرد و افزود: 120 هزار میلیارد معوقه بانکی داریم که به معنای آن است که در سال 86 بانک‌ها قدرت ارائه تسهیلات معادل 38 درصد تولید ناخالص ملی داشته‌اند اما اکنون به 12 درصد جی دی پی رسیده است و تنها به این میزان قدرت وام دهی وجود دارد. آیا فکر می‌کنید با 12 درصد جی دی پی می توان کار بسیار بزرگ در حوزه بخش خصوصی انجام داد.   

وزیر راه و شهرسازی در حوزه رشد سرمایه گذاری عنوان کرد: رشد سرمایه گذاری در قیمت ثابت کشور در 10 سال گذشته در اکثر سال‌ها نزولی و حتی در حد صفر بوده است بنابراین ما در یک شرایط اقتصادی بسیار سخت به سر می بریم، در وضعیت موجود تقریبا 100 درصد بودجه کشور به مسائل جاری تخصیص داده می شود و بودجه عمرانی عمدتا از محل اوراق مشارکت است آیا شما که از من انتظار دارید کارهای بزرگ انجام دهم به نظرتان با این وضعیت بودجه امکان پذیر است لذا باید شرایط بودجه کشور را در نظر گرفت.

وزیر راه و شهرسازی، گفت: دربخش راه آهن سرمایه  گذاری بخش خصوصی به میزان 600 کیلومتر صورت گرفته است، هزار و 800 میلیارد تومان تنها برای سرمایه گذاری ها دراین بخش هزینه شده است؛ برای اولین بارازبحث بازار سرمایه  800 میلیارد تومان سوکوک برای راه آهن تصویب شده است.

آخوندی تاکید کرد: 500 میلیارد تومان برای هواپیمایی، 500 میلیارد تومان برای راه داری سرمایه گذاری انجام شده است، هیچ امکان تامین مالی، داخلی، خارجی و بازار سرمایه ازدست داده نشده است، اگر قرار بود به منابع کمی متکی باشیم؛ باید کاربه طورکلی تعطیل می شد، همچنین 2هزارمیلیارد تومان برای فاز 3 بندرشهید رجایی سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: بیش از 6 هزار میلیارد تومان درحوزه دریا سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است، خوشبختانه اتفاقات قابل قبولی درحوزه سرمایه گذاری درحالرخ دادن است؛ 700 میلیارد تومان درفرودگاه امام برای ترمینال سلام انجام شده و حدود 250 میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه شیراز هزینه شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درخصوص نظام مهندسی و مبارزه با فساد باید تاکید کرد که درحوزه نظام مهندسی بنده از بنیانگذاران سازمان نظام مهندسی هستم، بنده هیچ زمانی دنبال تضعیف این سازمان نیستم؛ اما باید دقت کرد که نمایندگان از اقدامات این وزارتخانه حمایت قاطع می کنند، کارمند بنده دروزارت راه که باید فعالیت های مهندسان را کنترل کند، نمی تواند دریک طرف میز طراحی و درسمت دیگری  تصویب کند، آیا این کارغلط و درست است.

آخوندی با اشاره به اینکه کارمند شهرداری نمی تواند هم طراحی و کنترل نقشه کند، افزود: بیش از 200 هزار نفر دراین دستگاه ها شغل مضاعف شده و آیا این کاریعنی جلوگیری ازفعالیت های دوگانه مبارزه با فساد نیست، اگراین کار سرسوزنی مشکل قانونی داشت دیوان عدالت اداری نسبت  به آن اقدامات لازم را انجام می داد؛ به طورحتم اتفاقات بزرگ مثبتی درحوزه نظام مهندسی رخ داده است.

وی با بیان اینکه درجهت اصلاح امور برخی اقدامات دروزارت راه صورت گرفته است، تصریح کرد: اگرشما توانستید درقرار داد های خارجی یک سنت رشوه پیدا کنید مورد قبول من خواهد بود، همچنین هرکسی که خواهان قرارداد با وزارت راه است، باید یک اظهارنامه دهد که به یک نفرحتی یک سنت حق مشاوره نداده است؛ درنقطعی یک هواپیما به میزان 47 میلیون دلارخریداری شد، اما همین هواپیما درگذشته 55 میلیون دلار معامله می شد.

آخوندی گفت: حرف های بسیاری درطول 4 سال گذشته علیه بنده مطرح شد، اما هیچکدام اثبات نشد، ازکمیسیون اصل نود بپرسید آیا مواردی که علیه بنده تاکنون مطرح شده به چه نتیجه ای رسیده است، ازبنده تصویری از فردی ثروتمند ساخته اما بنده اهل ریاکاری نیستم. اول دوره جدید وزرا باید اموال خود را به قوه قضاییه گزارش می کردند، این وزیری که شایعه درست کردند 7 هزار میلیارد تومان ثروت دارد، مبلغ موجودی حساب آن 4.5 میلیون تومان بود.

وزیر راه و شهرسازی، افزود: موجودی حساب دختر بنده  638 هزار تومان بود، چرا این بحث ها را مطرح می کنید؛ لباس مرتب پوشیدن دلیلی برطرح این حرف ها نیست. امیدواریم همه بتوانند به این کشور خدمت کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صحبت های امیرآبادی گفت: از این جهت متاسفم که بعد از 40 سال از عمر جمهوری اسلامی شاهدیم فردی حرفی که در دادگاه ثابت نشده است را ادعا می کند.

وی ادامه داد: در هر صورت در جوانی عضو جهاد سازندگی بودم، تمام جوانی خود را برای انقلاب، جمهوری اسلامی و ایران گذاشتم و حاضرم برای سرافرازی نظام بجنگم و از هیچ طعنه ای خسته نمی شوم. تاکنون جانفشانی کرده ام و خواهم کرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با انتقاد از اینکه او را بی انگیزه می دانند، بیان داشت: همواره دلیرانه حرف خود را در دولت و رسانه ها می زنم و اینکه می گویند ارقام چندهزار میلیاردی دریافت کرده ام را قبول ندارم، چرا که هیچکس نتوانسته است در دادگاه ثابت کند که من یا یکی از اعضای خانواده ام ریالی از کسی دریافت کرده ام.

آخوندی با بیان اینکه مردانه برای پیشرفت کشور خواهد جنگید، عنوان کرد: اگر رأی دادید مانند سابق مردانه می جنگم و اگر مصلحت را آن دانسته اید که کنار بروم، می پذیرم.

وی تاکید کرد: هرگز حاضر به مماشات نبودم، هیچکس نمی تواند عنوان کند که من برای اموری لابی یا معامله ای کرده ام، هیچ یک از نمایندگان مجلس، 200 مدیرعامل، ده ها هیات مدیره نمی توانند بگویند که آخوندی برای یک پروژه ابراز تمایل یا سفارشی کرده است.

 

هاشمی پور: دولت مقتدر از مجلس باصلابت سرچشمه می گیرد/ وزیر راه با عملکرد نارس بی انگیزگی به این سمت را فریاد زده است

عدل هاشمی پور مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت: تردید نداشته باشیم که ملت ایران منتظر اقدام شجاعانه ما در خانه ملت هستند، ملتی که چند ماه گذشته شاهد همه عملکرد و رأی اعتمادی بودند که به وزرای دولت دوازدهم از جمله وزرایی که امروز قصد استیضاح آنها را داریم، بودند.

 
عدل هاشمی پور در نطق میان دستور

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا زمان آن فرا نرسیده که برای رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی و بیکاری جوانان کشور، تصمیم قاطع بگیریم تا به مدت 3 الی 4 سال وزیر دولت بتواند با تدبیر و برنامه ریزی تمام تلاش خود را برای تحقق برنامه های توسعه ای ابلاغ کند؟

وی با تاکید بر اینکه مقرر شده تا بنده به عنوان موافق استیضاح صحبت کنم، عنوان کرد: آقای آخوندی، من در مکتب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگ شده ام، خیلی سریع تر از آنچه که من بخواهم در اثبات عدم کارآمدی و بی انگیزگی شما نسبت به سمت، جایگاه و مسئولیت بسیار خطیر و تاثیرگذار وزارت راه و شهرسازی سخن بگویم، خود شما با عملکرد نارس و نارسا این بی انگیزگی را فریاد زدید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در دوره تصدی آقای آخوندی بر وزارتخانه راه و شهرسازی که با سرنوشت، جان، مال و حیثیت دولت، ملت و کشور ارتباط مستقیم دارد، در دریا، آسمان و خشکی، حادثه ها و فاجعه های بزرگ داشته ایم، افزود: وزیر راه و شهرسازی کوچکترین احساس مسئولیتی نداشته و مسئولیتی را بر گردن نگرفته است و حتی حاضر به یک عذرخواهی نیز نشده است، باید کجا اتفاقی صورت بگیرد تا ثابت شود شما برای این کار، کارآمدی، کارآیی و احساس مسئولیت ندارید؟

علوی: وزارتخانه راه و شهرسازی از طریق ابر وزیر هم قابل اداره نیست/ تجمیع وزارتخانه‌ها خطای استراتژیک بود

سیداحسن علوی   در بیان علل مخالفتش با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت:  خوشبختانه دکتر آخوندی به مسائل، آمار و اقداماتی که انجام داده اشاره کرد که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده و بسیاری از رویه‌های نادرست در مسیر درست قرار گرفته است بنابراین وی توانسته از ظرفیت‌های کلی استفاده کند.

 
سید احسن علوی در نطق میان دستور

 

علوی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: باید یک بار از خود بپرسیم به راستی همه این مشکلات واقعا به یک وزیر و وزارتخانه مربوط می‌شود؟ ما چه کرده‌ایم؟ چطور شد که در دوره‌های قبل 3 وزارتخانه را تجمیع کردیم که هیچ ابروزیری نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند، این خطای استراتژیک را چه کسی انجام داده است؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: ما مجلسی‌ها هیچ فرقی با گذشته نداریم، بخش کشتیرانی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت دادیم که در پی آن امروز معلوم نیست در مورد علل تصادف سانچی از چه کسی باید سوال کنیم؟ از وزارت صنعت، بخش خصوصی یا وزارت راه و شهرسازی یا در بحث دریانوردی، کدام یک باید پاسخگو باشند؟ همچنین در مورد هواپیمای ATR مگر مربوط به شهرسازی می‌شود؟

وی یادآور شد: شهید دادمان در حین پرواز با همین هواپیمایی که تحت نظارت قائمه وزارت راه و شهرسازی فعالیت دارد به شهادت رسید در حالی که خود وزیر بود، اگر در داخل هواپیما نبود بی‌تردید باید بازخواست و استیضاح می‌شد که چرا در این مورد نظارت نداشته است.

حضرتی: بالاترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت

الیاس حضرتیدر جریان بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به بیان دلایل مخالفت خود با این استیضاح پرداخت و گفت: استیضاح با عجله انجام شده و محتوا و محورها نشان دهنده این عجله است چنانچه یکی از عادات بد ما این است که زمانی که یک اتفاق، فاجعه یا بحران در کشور پیش می آید، به جای ریشه یابی شروع به زدن طرف می کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: وزیر زمان برف و بوران به مناطق سردسیر رفت تا فاجعه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج را بررسی کند اما نمایندگان همان زمان استیضاح را آغاز کردند که این نشان دهنده کار عجولانه است.

 
الیاس حضرتی

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه از شخص آخوندی دفاع نمی کند، اظهار داشت: من از مدیریت زنده و پویا دفاع می کنم که ضرورت حیاتی این کشور است و آقای آخوندی به جای اینکه خود را به بودجه عمرانی صفر محدود کند، فضایی را باز کرده که از امکانات و فرصت های سرمایه گذاری خارجی و جذابیت هایی که می تواند در بخش خود برای جذب سرمایه گذاری استفاده کند، اقدام کرده است.

اسماعیلی: استیضاح آخوندی حزبی و شخصی نیست/ وزیر اشتباهات گذشته را پرشتاب تر تکرار کرد

داریوش اسماعیلی  به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت:آقای آخوندی وزیر جدیدی نیست که 6 ماه عملکرد داشته باشد، بلکه وی 5 سال در وزارت راه و شهرسازی فعالیت کرده است.

وی ادامه داد: در جلسات رأی اعتماد وی بسیاری از نمایندگان مخالف تصدی ایشان در این پست بودند اما وی متعهد شد اشتباهات گذشته را تکرار نکند؛ اما وقتی نمایندگان مشاهده کردند که وزیر اشتباهات را پرشتاب تر از گذشته انجام می دهد، تصمیم گرفتند فرد با انگیزه دیگری سکان را در دست بگیرد.

 
داریوش اسماعیلی در نطق میان دستور

اسماعیلی ضمن انتقاد از برخی مسئولان مبنی بر اینکه برای انجام استیضاح عجله شده است، گفت: آخوندی حداقل باید بابت حوادث عذرخواهی می کرد تا التیامی بر زخم داغ دیدگان باشد، اما باید اذ

دیدگاه کاربران
دیدگاهی توسط کاربران ثبت نشده است .

اطلاعات

ارسال نظر به این پست پس از 10 روز پس از انتشار امکان پذیر می باشد
منشور اخبار
salamup.ir
telegram
nashrkhabar.ir